Donderdag 12 oktober

12 oktober 2023 - Sandtorg, Noorwegen

Donderdsg 12 oktober.

Afgelopen avond en nacht hebben we in een leuk appartementje gelogeerd. Prima huisje, wel een beetje gehorig, maar gelukkig niet veel gasten in de naastgelegen huisjes. Vanmorgen zelf het ontbijt geserveerd met de produkten die gisteren al bezorgd waren. Het oude brood heb ik bij gebrek aan een broodrooster maar in een droge pan een beetje geroosterd. Het hoeft niet altijd zo uitgebreid als de laatste 5 dagen maar toch was er meer dan voldoende.
We vertrokken omstreeks 9 uur naar de volgende bestemming, Sandtorg, nu echt op de Lofoten. Op google maps kwamen we nog een outlet voor outdoorkleding tegen in Bjervik, dat lag op de route. We moesten eerst nog een stukje binnendoor rijden alvorens we op de E6 uitkwamen. De weg was mooi schoon ondanks de 4 graden vorst van afgelopen nacht, maar de rotswanden langs de snelweg waren prachtig bekleed met ijspegels. Dus daar regelmatig even gestopt voor een foto. De Noorse wegen voeren echt langs prachtige vergezichten. Na iedere bocht komt er steeds weer een ander panorama. Jammer dat stoppen vaak niet kan en op mijn netvliezen is niet meer zoveel ruimte dus dan misschien toch nog maar eens terug.
Eenmaal aangekomen in Bjervik bij de outlet was het toch een beetje een desillusie. Veel Alie expres kwaliteit voor een habbekrats, maar vooral rommel dat ze in Nederland ook verkopen. Dan maar een kopje koffie halen bij de buren. Ook de koffie bleek van matige kwaliteit. De chocolade cocos bol die we bij de koffie namen, was echter wel  prima te eten.
We reden door richting de brug die het vaste land met de Lofoten verbind. Ogenschijnlijk een ielig bruggetje waardoor ik het gevoel had dat ik met de auto aan het koorddansen was om aan de overkant te komen. Maar natuurlijk ging het allemaal goed. Omdat we erg vroeg waren en pas om 15.00 uur konden inchecken, besloten we eerst nog een ommetje via Harstad te maken. Een wat grotere plaats die echter een drukke stadse indruk maakte met veel in aanbouw zijnde wegen en gebouwen. We reden er maar snel doorheen want drukte, daar kwamen we niet voor. Wederom via een andere weg dan we gekomen waren verlieten we Harstad. Al weer een prachtige route dwars over het eiland binnen door naar Sandtorg. Inmiddels was het tegen drieen toen we bij het hotel aankwamen. Sandtorgholmen hotel BW.
De eerste aanblik deed het een beetje op villa Kakelbont lijken, maar eenmaal in het juiste gebouw bleek het een sfeervolle oude handelspost uit 1906. Met krakende vloeren, naar teer ruikende binten in de eetzaal en veel scheepse attributen. De slaapkamer heeft iets weg van een scheepskooi, veel hout, smal bedje.
Het complex ligt op het puntje van een landtong, direct aan het water.
We aten in de eetzaal een buffet menu bestaande uit een fantastisch bereide vissoep, gehaktballen met aardappel/ koolstew. Prima eten.
Met veel sterren aan de hemel zouden de kansen voor het poollicht ook weer stijgen. En ja hoor, geduld wordt beloond, echter niet zeer intens maar wel een heus gordijn. Jippie!

1. Heleen:
    13 oktober 2023