Woensdag 11 oktober

11 oktober 2023 - Medby, Noorwegen

Koning winter laat zich gelden.

Vanochtend bij het  ontbijt kwam de Sloveense ontbijtjuffrouw bij ons  aan de tafel een praatje maken. Speciaal voor ons hadden ze de tafel gedekt, een zeer uitgebreid ontbijt gemaakt en er zou nog meer komen. Hoewel we gisteravond duidelijk hadden aangegeven wat we een eenvoudig  ontbijt wilden gebruiken, was er een ontbijt als voor 4 bouwvakkers bereid. Wij waren slechts de enigste twee gasten in het hotel.

De aardige vrouw vroeg ons ook of de Aurora gister avond nog hadden gezien, want het was heel duidelijk waarneembaar voor langere tijd. Wij keken elkaar verbaasd aan, omdat wij constant de auroraforecast volgen en er niets was gemeld, vanwege de dikke bewolking. Wederom een gemiste kans. Jammer.

Bij vertrek uit Senja Fjord hotel, ( echt een prima accommodatie met uitstekende service) regende het een beetje. Net niet genoeg om er nat van te worden. Wat zouden we vandaag weer allemaal gaan zien en beleven. Nog maar net vertrokken , stond er langs de kant van het fjord een grote visarend. Wij hadden hem in de gaten en hij ons ook. Dus zodra wij een stap buiten de auto zetten, vloog hij op  en landde in een boom iets verderop. Geen kans meer om hem op de foto te zetten. We reden verder en al snel moesten we weer in de remmen vanwege de rendieren op de weg. Toch wel een leuk gezicht, al die beesten op de weg. Maar we hopen ook nog steeds op Elanden. Er staan bordjes genoeg langs de weg van overstekende elanden, maar ze laten zich toch niet zien. Bordjes voor overstekende muisjes staan er niet, maar daar hebben we er wel een van de weg over zien steken.

Na regen komt zonneschijn gaat in Noorwegen niet op, hier is het sneeuw, dat na regen komt. En niet zo’n klein beetje ook. Hoe dieper we het binnenland inreden, hoe meer sneeuw op de weg bleef liggen. Maar dichter naar het water ( de fjorden) was er nauwelijks sneeuw op de weg. De auto waarin wij rijden kan het gemakkelijk hebben, want dat is een AWD met spijkerbanden. Verraderlijk is wel,dat op de dikbesneeuwde weggedeelten de weg nog nauwelijks als weg herkenbaar is. Dus opletten geblazen.

Via dezelfde route die we gisteren hadden gereden, gingen we nu weer terug tot aan Finsness, dat “oergezellige” sfeerloze plaatsje. Omdat de koffie in de retro koffiesalon erg lekker was, zijn we daar nog eens naar binnen gegaan voor een kop koffie. Ook om de tijd een beetje te doden. De route naar Sjøvegan, voor onze volgende overnachting was afwisselend, in dikke sneeuw en dan weer in regen. Ondanks dat was het toch een prachtige tocht, maar door het grijze weer niet mooi genoeg voor foto’s.

Het was aan het eind een beetje zoeken om Garsnes Brygge te vinden. De navigatie die we gebruiken kent sommige ingevoerde adressen niet, en in Noorwegen is niet alles even duidelijk aangegeven. Natuurlijk hebben we het dankzij ons postduiveninstinct toch weten te vinden. Een prachtig gelegen ( alweer) complex aan het water, bestaande uit een camping, een aantal appartementen en huizen voor grotere groepen, en een restaurant. Een alleraardigste mijnheer, de beheerder en kok, wees ons het appartement. Een mooi huisje bestaande uit een boven- en een benedenappartement. Wij kozen voor beneden. Een schattig huisje, met drie slaapkamers voor totaal 4 personen, een woonkamer met keuken en een badkamer. Én uitzicht op het fjord. Gisteren hadden we even gebeld of het mogelijk was om er te kunnen dineren, en omdat er toch voor een grotere groep gekookt werd konden we ook aanschuiven. Een echt Noorse gerecht werd geserveerd, stokvis met puree van erwten en aardappelpuree. Ja best lekker. Het ontbijt voor morgenochtend werd ook al in een mand aan de voordeur bezorgd. Goede service.

Voor vanavond houden we zelf toch maar de bewolking in de gaten, en gaan regelmatig even buiten kijken of er sterren te zien zijn. Misschien is er dan toch ook de Aurora Borealis.

1. Heleen:
    11 oktober 2023
    Wel erg jammer dat jullie het noorderlicht hebben gemist...
    Had je liever niet geweten.