Een regenachtige dag.

16 oktober 2023 - Reine, Noorwegen

Maandag 16 oktober

Vannacht weer veel storm. En het  is hier in dit vissershuisjes best gehorig, dus duurde lang eer ik de slaap kon vatten.

Maar vanochtend was het minder wind maar wel kwam het water met bakken uit de hemel. Gisteravond hadden we vanuit het restaurant al ons ontbijt voor vanochtend meegekregen, en we hadden al gezien dat dat best een aanzienlijke hoeveelheid eten was voor twee personen. Meer dan voldoende  voor twee dagen. Voordat we op pad gingen hebben we even bij de receptie aangegeven dat we voor morgen het ontbijt wilden afbestellen. Dat was gelukkig geen probleem en kregen we netjes het vooruit betaalde bedrag terug.

Heel veel plannen hadden we niet gemaakt voor vandaag. Slechts een korte trip naar het het uiterste puntje van dit eiland het plaatsje Å. En het was een oh en ah ervaring.

Een schattig pittoresk dorpje waarvan de meeste huizen een soort open luchtmuseum vormen. Ook hier is de visserij een belangrijke bron van inkomsten geweest met name door de verwerking van de gevangen kabeljauw tot stokvis en traan. Å betekent in het Noors ( en deens) rivier.

In ieder geval is het een heel fotogeniek plaatsje, waar tegenwoordig het toerisme de voornaamste bron van inkomsten is.

Vandaar uit was maar een paar minuten rijden naar het volgende plaatsje Sørvågen, een bijna identiek plaatsje als Å, maar iets minder toeristisch. In deze regio worden hotelkamers vaak in  oude vissershuisjes ( de Rorbue) aangeboden. Vaak in authentieke staat met moderne voorzieningen.

Activiteiten zijn er voldoende te doen hier in de buurt, maar veel ervan kunnen beter als de weersomstandigheden goed zijn. Kanoën, wandelen, een fjordencruise met een elektrische boot. En ik denk zelfs orca safari’s. Al weer redenen genoeg om nog eens terug te komen.

Nadat we terug waren in Reine hebben we hier nog wat foto’s genomen en zijn daarna terug in ons huisje gegaan. Even een middagje niet te veel doen mag ook wel eens een keertje.

Morgen gaan we voor twee nachten naar Svolvær, en verblijven daar in de Anker Brygge, ook weer een oud vissershuisje.