Donderdag 18 oktober

18 oktober 2023 - Svolvær, Noorwegen

Een dag met een groen randje.

In het huisje waar we verblijven is het Stil, met een hoofdletter. Na een goede nachtrust zijn we naar het ontbijt gegaan in het aangrenzende gebouw. Wat een uitstalling aan eten. Wij waren maar met z’n tweeën, en ik kon niet begrijpen dat dit alles voor ons zou zijn. Maar al snel bleek dat er wat Aziatische gasten waren. Wat een onbeschofte, ongefatsoeneerde lui zijn dat zeg. Eerder deze week had ik mij al mateloos gestoord aan aan Aziatische vrouw die aan een tafel naast ons zat in een restaurant. Bij binnenkomst ging liep zij de keuken van het restaurant binnen en ging even tegen de kok vertellen wat ze wilde eten. Toen ze eenmaal haar bestelling voor zich had staan hing ze halfliggend op een stoel, telefoon in haar hand en al FaceTimend  zat ze meer heel veel,smekgeluiden te eten. Schaamteloos gewoon.
Ook  de lui vanochtend in de ontbijtzaal, met dikke jassen aan, alles van het buffet meenemen, even ervan proeven en de rest laten staan. En allemaal, het waren er een stuk of 10, met de mobiel eten en praten tegelijk.
Na het ontbijt zijn we een met de auto een eindje gaan rijden. In eerste instantie naar Laukvik, een plaatsje aan de Westkant van het eiland waar we nu opzitten, Austvågøya, en daar zou een mooi uitzichtpunt zijn. De route was deels dwars over het eiland. Prachtige natuur weer onderweg, hier en daar duidelijk winterse sferen en af en toe toch wel glad op de route.
Vanuit Laukvik zijn we langs de fjorden naar Fiskebøl gereden. Met de laagstaande zon en een staalblauwe lucht was het een prachtige rit. Eenmaal weer terug op de E10, weer terug richting Svolvær gereden. Nog even een uurtje winkels kijken en dan weer terug.
In de pub van het hotel dronken we een Isbjørn bier, en we bestelden er gelijk maar iets te eten bij. Ik koos voor een typisch Noors visgerecht uit de oven, Mamma’s Fiskegrateng. Was smakelijk.

En dan dat groene randje van vandaag. Zie de foto’s.

Morgen hebben we een lange etappe voor de boeg, Naar Nordkjosbotn. Een rit van zo’n 350 km waar we ruim 5 uur over zullen doen. Vrijdag hebben we dan maar een korte rit naar Tromsø, zodat we daar nog wat tijd hebben om rond te kijken.
zaterdag vliegen we weer terug.

1. Heleen:
    19 oktober 2023
    Voor de tweede keer het Noorderlicht! Superleuk!