Rood, wit en blauw. Rode huisjes, witte bergen en blauwe luchten.

10 oktober 2023 - Skaland, Noorwegen

Dinsdag 10 oktober

Malangen resort ligt op een prachtige lokatie. Aan een fjord, in een volkomen stille omgeving. Er zijn veel wandelmogelijkheden, van licht tot zwaar en van weinig tot veel kilometers. Wij hadden slechts één nacht in dit resort, maar dat was lang genoeg als je er verder geen wandelplannen hebt. De kamer waar we verbleven had een prachtig uitzicht op het fjord, maar ook een doorkijk in de douche van de badkamer. Terwijl  er iemand onder de douche staat kan een ander via een raam toekijken. Lekker veel privacy dus🥴. Wat ook een opvallend item was in die hotel kamer waren de bedden. Echte Hästens bedden met matrassen van paardenhaar. Ik ben blij dat ikzelf nooit kapitalen heb uitgegeven om voor mijzelf zo’n bed aan te schaffen. Mijn Ikea boxspring ligt lekkerder😁. Het ontbijt was verder goed verzorgd.

Vanuit het ontbijtrestaurant hadden we een prachtige ontluiking  van de dag. De bergen aan de overkant van het fjord waren nog enigszins in “de wolken” , maar langzaam maar zeker kwam er steeds meer berg in beeld, op een bijna sprookjesachtige wijze beschenen door de zon. Echt prachtig.

Na het ontbijt vervolgden we onze reis naar de volgende bestemming: Stonglandseidet, naar het Senja Fjord hotel. Corina had op de weg ernaar toe diverse stopmomenten ontdekt die wel interessant konen zijn waaronder een bakkerij/konditorei  in Finsness. Daar zouden we in ieder geval even stoppen voor een kop koffie. Onderweg zijn we diverse keren gestopt voor een fotomomentje. Koning winter begint in dit gedeelte van Noorwegen al aardig zijn intrede te doen en dat is behalve aan de witbesneeuwde bergen, ook soms al zichtbaar aan bevroren bergmeren. Vandaag was echt genieten met de strakblauwe luchten en een heerlijk zonnetje. Koud was het wel. Rond het vriespunt. Eenmaal in Finsness, vlak voor de oversteek via de brug naar Senja, parkeerden we de auto bij de plek waar de konditorei zou zijn.  Eenmaal binnen in het “ winkelcentrum” bleek de zaak tijdelijk gesloten te zijn wegens familieomstandigheden. Dan maar even op zoek naar iets anders voor koffie.

Aan de overkant van de straat was en retro koffietentje. Het zag er een beetje jaren 70 uit, maar ja, dat is retro! We besloten toch daar maar even een pauze te houden voor koffie. Eenmaal binnen bleek het écht even terug in de tijd, kanten vitrage voor het raam, formica tafeltjes in de zaak met bijpassende stoeltjes, gehaakte kleedjes op tafel, schellenkoorden aan de muur en zo ging dat nog wel even door. Maaar…de koffie was uitstekend. Moderne machine koffie. Een leuk zaakje, waar waarschijnlijk ‘s avonds de tafels en stoelen aan de kant gaan omdat de plaatselijke dansschool er een dansavond heeft. Zoiets! Finsness zelf is een sfeerloos plaatsje, waardoor het nauwelijks de moeite loont om erdoor heen te lopen.

We reden verder richting Senja, het Anderdalen N.P. en uiteindelijk naar het hotel. Langs de weg stonden talloze bordjes met de waarschuwing voor overstekende elanden, rendieren, koeien en schapen.Elanden  bleken verwerkt in de pasta bolognese van vanavond, dus die hebben we niet gezien. Rendieren daarentegen weer wel. Een hele kudde, waarvan er enkele toch weer de weg versperden.

Op een gegeven moment werden we van de weg af geleid, om een korte omweg onverhard te rijden. Dankzij de geweldige rijcapaciteiten (AWD) van de auto, en een chauffeur met een beetje offroad ervaring bleek de ruige route door het bos goed te doen. Ben benieuwd of  dat morgen op de weg terug nog zo is.

Het hotel waar we nu zijn, Senja Fjord hotel, is een familie gerund hotel en daar is alles prima in orde. Een uiterst beleefde en correcte hotelbaas, een mooie schone kamer met ( wederom) een prachtig uitzicht op bergen en fjord en heerlijke maaltijden. Corina had een pasta bolognese van eland en ik had een sirloin steak van hert met pastinaak puree. Was echt heerlijk.

Morgen moeten we een deel van de route wederom nemen om in de volgende plaats te komen Sjøvegan. We belden vandaag even met de beheerder van de accommodatie aldaar, om te vragen of we voor diner konden reserveren. Eigenlijk zou het restaurant gesloten zijn, maar omdat er een groep komt eten, zijn we welkom om mee te eten. Echter met keuze uit slechts één gerecht: stokvis. We gaan het zien.