Koning winter laat zich gelden.

25 september 2022

25 september

Vandaag is het 25 september, volgens mij het officiële begin van de IJslandse winter. De storm die gisteren begon, duurt nog steeds ten tijde van dit schrijven.

De afgelopen nacht ging het vreselijk tekeer buiten, de cottage heeft de orkaan doorstaan, maar wel met de nodig voelbare turbulentie in het houten bed, dat aan de muren van het huisje is bevestigd. Als je in de auto niet gek wordt van het getril op de gravelwegen, dan wel  in een bed in een houten huisje midden in het open veld. Voor een korte periode was de storm iets minder, maar rond 4 uur vannacht nam de wind weer in alle hevigheid toe. En dat duurt nog steeds.

Bij het ontbijt zei de gastvrouw des huizes wederom dat het extreem zou worden en waarschuwde zij veel van de gasten dat ze zeker na 12 uur niet meer weg moesten gaan.

Het begon een beetje te spetteren, maar inderdaad rond 11 uur begon er wat stuifsneeuw te waaien, en kort erna een ware sneeuwstorm. Die duurt nu nog steeds, en het is inmiddels bijna

15 :00 uur. De ware temperatuur is nog boven nul, maar de gevoels temperatuur nu is -8 graden Celsius.

Rond 14 uur begon het een beetje af te koelen in de cottage, want we hadden nog steeds huisarrest, en Corina merkte op dat haar batterij oplader het niet deed. Na een paar trucjes te hebben uitgeprobeerd, bleek dat we geen stroom meer hadden.

Geen stroom betekent, ook geen warm water, geen verwarming geen comfort dus. Even een telefoontje naar de receptie bracht geen goed nieuws, de storing was grootschalig. Extra truien dan maar. Daar zaten we dan, naar buiten te kijken, hoe de sneeuw horizontaal voorbij kwam waaien. Boekje lezen, bedenken hoe het zou zijn met een houtkachel aan in de cottage. Die is er natuurlijk niet, want er groeien bijna geen bomen in IJsland, dus geen kachelhout. Pffff. Van ijsberen ( heen en weer lopen) warm je nu ook niet  meer op.

Zojuist (15.10 uur) kwam de baas van het complex,( guesthouse en cottages) langs om de verwarming weer op te starten. Hij had de hoofdgenerator aangekregen die nu voor warm water en verwarming kan zorgen. Hij vertelde dat de helft van IJsland zonder stroom zit, doordat een hoogspanningsmast was omgewaaid. Er wordt met man en macht aan gewerkt. Hoe lang de stroomstoring zal duren is op dit moment niet bekend. Maar aan zijn relaxte houding te merken, was dit geen uitzonderlijke situatie. Hij vertelde dat de langste stroomstoring ooit 10 dagen duurde😱

Om 15.45 uur leek er weer stroom  te zijn. Maar de warmte liet nog even op zich wachten. Never a dull moment. Gelukkig konden we weer water koken en ons aan een kop hete thee opwarmen. Want een borrel nemen om warm van te worden is hier ook niet te doen. Een klein flesje wijn ( 0,2 liter) dat in de Nederlandse supermarkt €2,95 kost, zag ik hier te koop voor 1900 kronen, wat omgerekend ongeveer €13,50 is.  Een goede fles wijn (0,7 l) kwam omgerekend toch rond de €70,00 of meer.

Als de voorspellingen kloppen zal er morgen rustiger weer zijn dan vandaag, maar wel koud en winderig. Hopelijk zijn de wegen dan ook beter begaanbaar, want met de schaarse hoeveelheid verkeer, zouden de wegen nog wel eens spekglad kunnen zijn morgen, want voor de nacht is er  vorst voorspeld. Spannend allemaal.

Update: 17:30 uur er is weer stroom, de kachel draait overuren, en de wind is gelukkig  (langzaam) aan het afnemen. Buiten is het aardig wit van de sneeuw, en Siberisch koud maar de lucht begint gelukkig te klaren. Hopen dat de weersverbeteringen doorzetten.

1. Wil:
    25 september 2022