24 september

24 september 2022

24 september

Gisteravond hadden we een geweldige avond om het  Noorderlicht te aanschouwen. Vanaf 21 uur was het donker genoeg om hetschouwspel gade te slaan. Het rare is wel dat je met het blote oog niet de kleuren kan zien, slechts een witte nevel die nauwelijks verplaatst. Dan weer sterker, dan weer zwakker. Toch maar weer met de mobiel uit de hand de foto’s genomen. En je ziet pas later wat je gefotografeerd hebt.

En het resultaat valt niet tegen, ondanks de vele straatverlichting.

Zo’n drie kwartier hebben we foto’s gemaakt, toen terug naar onze kitscherige kamer. Bij het  tandenpoetsen verspreidde zich een enorme zwavellucht in de badkamer. Het water had een enorm sterke rotte eierenlucht. Dit hadden we nog niet eerder gehad deze vakantie. Mijn handen, gezicht, alles stonk ineens naar zwavel. Niet erg aangenaam.

Het ontbijt zouden we in de guesthouse zelf gebruiken. Het appartement is onderdeel van Guesthouse Kiljan, gerund door een Poolse dame. Over de inrichting van de ontbijtruimte laat ik mij niet uit, maar het was precies in de stijl van ons appartement. Maar het ontbijt was eenvoudig maar goed. Ik maakte nog een opmerking over de sterke zwavelgele van het drinkwater in onze kamer, maar ze had als antwoord dat ik mij maar beter had moeten voorbereiden op het bezoek aan IJsland, dan had ik dat kunnen weten. Lekker kort door de bocht, terwijl het niet eens lelijk bedoeld was.

Om 8.15 uur zaten we al in de auto, op weg naar ons volgende avontuur.

Via weg nummer 1 reden we richting Akureyri. Onderweg uiteraard nog een paar keer gestopt om de veranderende landschappen te fotograferen.

Na ca 125 km stopten we in Akureyri. Een leuk plaatsje om even door heen te lopen en koffie te drinken en een apart kerkje.

De volgende stop was de Godafoss waterval. Het betekent de Godenwaterval, 12 meter hoog en 30 meter breed. Het zicht op de waterval is prachtig vanaf beide kanten. Een klein uurtje hebben we er rondgelopen en natuurlijk foto’s gemaakt.

Omstreeks 15 uur waren we bij hotel Stöng. We konden wel direct inchecken, maar de dame bij de receptie kwam direct met een weerswaarschuwing voor morgen, zondag.

Ze adviseerde om eventueel geplande tours naar een andere dag te gaan omzetten want het zou zeer slecht weer worden. En eerlijk gezegd, op moment van inchecken was het al behoorlijk aan het stormen. Het beste advies was om, nu we nog wat tijd over hadden, snel nog even de highlights in de omgeving van de Myvatn te gaan bekijken.

Dus dat deden we dan maar. Het is hier geothermisch gebied dus veel vulkanisch landschap, pseudokraters, hotpots en zwavelplateaus. Het stormde al ontzettend, en eigenlijk was het niet aangenaam meer om er uitgebreid te tijd voor te nemen. We zijn hier voor 3 nachten, dus we hopen, als de wind wat minder is geworden, om zeker maandag het rondje compleet te maken. Eerst maar eens zien of de cottage waar we nu verblijven, midden in het open veld, goed bestand is tegen de storm. Want het gaat  enorm tekeer buiten. Dank zij een blue tooth speakertje waarop we wat muziek spelen, kunnen we het geraas van de wind een beetje overstemmen.

Waarschijnlijk wordt het morgen dus verplicht binnen blijven, want behalve wind zou het ook heel de dag gaan regenen.

1. Wil:
    24 september 2022
    Mooie foto's weer. Hoop dat t weer morgen meevalt. Veel plezier nog.