Van Gold River naar Port Alberni

6 oktober 2021 - Port Alberni, Canada

Afscheid van een sfeervol onderkomen.

Gisteren avond hebben we nog gezellig de haard aangemaakt en al het hout wat we tot onze beschikking hadden opgebrand. Niet zo zeer voor de warmte maar wel voor de gezelligheid. Gewoon even niets anders doen dan naar de vlammen kijken. Heerlijk.

De kamer was te gezellig om vroeg te gaan slapen en we wilden zo lang mogelijk van deze luxe genieten.

Vanmorgen zouden we rond 8 uur weer koffie gaan drinken in de “jachtkamer”. Deze keer had de “ koekenbakker” Noorse donuts voor ons gemaakt. Natuurlijk ben ik dan nieuwsgierig om na te vragen waarom het juist Noors was, en dat was omdat een van zijn grootouders Noors was. Toen kwam er nog een heel verhaal achteraan over zijn familie, maar dat is te ingewikkeld en niet relevant. Een van de meest besproken onderwerpen deze vakantie is de landelijke COVID situatie. In Gold River is iedereen tegelijk op één dag gevaccineerd. Kleine populatie! En op heel Vancouver Island is het vaccinatie percentage hoger dan 85%.

We vonden het wel een eer dat alleen voor ons het hotel geopend was. Toen ik vroeg hoe de algemene situatie van het hotel was na de COVID periode, was de kok toch een beetje somber. Ook zij hebben anderhalf jaar zonder gasten gezeten en de leegstand van de hotelkamers gecompenseerd met onderhoudswerkzaamheden aan het hotel. Het ziet en dan ook picobello uit. Sinds juni begon de toeristenstroom weer mondjesmaat op gang te komen, maar nu zijn er incidenteel wat gasten.

Omdat het jachtseizoen in de regio van Gold River bijna begint hebben ze binnenkort veel jagers in het hotel die op Elks jagen. Gedurende 10 dagen mag er dan gejaagd worden. Enkele van die trofeeën van voorgaande jaren hangen dus in het hotel en zijn dus ook echt door gasten geschoten. Door een superkundige taxidermist uit de omgeving van het hotel, zijn die dieren opgezet. Het zijn echt prachtexemplaren.

de kok vertelde ook nog dat hij gisteren vlakbij het hotel 2 beren had gezien die op vis aan het jagen waren. Ja je moet maar op het juiste moment op de juiste plek zijn.

Door het gesprek over de kunstobjecten in het hoofdgebouw van het hotel kwamen we op artgallery’s . Corina en ik ook, zijn best gecharmeerd van sommige mooie houten stukken in het hotel en vroegen ons af waar we dit soort kunst zouden kunnen  bekijken en evt kopen. Hij verwees ons toen naar een artgallery in Campbell River, met voornamelijk native kunst. Omdat we toch via CR naar Port Alberni moesten besloten we daar toch even te gaan kijken. Na de rekening te hebben betaald zijn we vertrokken uit Gold River.

Via dezelfde route als de heenreis, zijn we in CR  gesopt bij de kunstwinkel. Maar het viel toch een beetje tegen. Het was niet dat soort houtsnijwerk dat wij ambiëren. Alleen maar indianenkunst.

We waren de afgelopen dagen al een paar keer langs een andere kunstgalerij gereden : Mussels and More Potters. Misschien dat we daar nog iets naar onze gading konden vinden. En inderdaad.prachtige houten, metalen en keramieken voorwerpen, heel uniek en prachtig om te zien.

Corina slaagde direct voor een prachtige serveerplank. Ik ben meestal een twijfelaar maar had ook mijn oog laten vallen op een soortgelijk voorwerp maar durfde het toch niet om te kopen. Uiteindelijk is de plank toch van mij geworden….. Hoe en waarom dat komt nog wel een keer.

We zijn natuurlijk beperkt in wat we mee terug kunnen nemen  naar Nederland. De koffer mag Max 23kg wegen. Navraag of shipping vanuit Canada mogelijk is, bleek toch nogal behoorlijk wat te kosten, eigenlijk meer dan een boete voor één kilo meer in je koffer, dus dat trok mij over de drempel tot aanschaf van de plank.

Vanuit Campbell River was het nog ongeveer 1,5 uur rijden naar het volgende adres: Sproat Lake landing resort. We waren er om ca.15.30 uur. Wederom bleek dat wij voor de komende nacht de enige gasten hier zijn. Maar er is verder ook niets. Gelukkig wel een gevulde koelkast op de kamer. Maar het restaurant is gesloten wegens een tekort aan personeel. Nou dat wordt weer improviseren vanavond. We hadden nog een stukje kaas over en wat chips van eergisteren, en met een flesje wijn hebben we het ons toch maar gezellig gemaakt.

Morgen gaan we eerst in McMillan Provincial Park kijken en Cathedral Grove ( een oerbos) en daarna nog naar Port Alberni. We blijven ook  in dit hotel 2 nachten.

Het heeft een prachtig uitzicht over het meer, en er zouden heel dichtbij ook bevers te zien zijn. ( maar ja, die zitten ook in de Biesbosch ).