Dinsdag 29 september

29 september 2020 - Grisslehamn, Zweden

Dinsdag 29 september, varen met de Floating Liquor Store

Het mee eten met de pot gisteravond was een succes. De gastvrouw had een heerlijke ragoutachtige schotel gemaakt met rijst en salade met walnoten en cranberry’s. We konden er een rode wijn bij drinken die ze zelf had geïmporteerd uit Frankrijk, uit de Vaucluse. Er zijn nog een paar gasten in de B&B maar die zitten in een andere ruimte met een eigen ingang. Het zijn werklui die ‘s morgens vroeg al uit werken gaan en ‘s avonds pas rond 19.00 uur weer terugkomen.

Gisteren hadden we op de balie in de B&B een ticket zien liggen voor een ferrie vanuit Grisslehamn naar Åland, een Fins eiland in de Botnische Golf. We vroegen aan de gastvrouw of het leuk was met die boot te varen en wat we met het ticket konden doen. Ze zei dat het een ticket was voor een gratis overtocht en terug met die ferrie. We zouden alleen niet van boord mogen.

We besloten dus vandaag een deel van de dag te besteden om te varen, 2 x 2 uur en een half uur in de haven in Eckerö, Finland.

Na het ontbijt zijn we vertrokken. Corina wilde het stukje naar de haven wel rijden, maar ze had nog niet zoveel ervaring met een automatische transmissie. Dus zij ging achter  het stuur zitten en ik zou aanwijzingen geven. Maar om welke reden dan ook kreeg zij de auto niet gestart. Nog eens proberen, nee hoor de motor wilde niet starten. Toen kroop ik achter het stuur om het ook eens te proberen, ook niets. Dan maar even alles uitschakelen, deur op slot en alles weer opnieuw proberen. En ja , toen in een keer lukte het.

We reden rond kwart voor 10 de parkeerplaats op van de ferrie. Met het vrijkaartje in de hand gingen we naar de ticketbalie. “ Kunnen we met dit ticket meevaren?” Maar we moesten natuurlijk eerst registreren. Dat ging gelukkig vrij vlot

We liepen het schip op en kwamen in de centrale hal. Daar stonden al rijen mensen te wachten om de taxfree shop in te gaan. Dat laatste bleek voor velen het doel van de trip. De overtocht duurde twee uur, maar er was vanaf dek niet veel te zien. Dikke mist, maar gelukkig een kalme zee.

Het is ongelooflijk dat er speciale busladingen vol met mensen  meevaren om alleen maar alcohol en sigaretten in te slaan. Want het meerendeel voer ook mee terug na de tussenstop op Åland. Wij vonden het alleen maar een leuk tijdverdrijf, meevaren en mensen kijken.

Bij het ontschepen terug in Grisslehamn stonden mensen in de rij om van boord te gaan. Sommigen zaten zelfs boven op de hoeveelheden pakketten met bierblikjes te wachten tot ze van boord mochten.

Eigenlijk was dit een drijvende drank- en tabakswinkel. En dat varen is denk ik alleen maar proforma. Tsjonge jonge.

Na de vaartocht zijn we nog een stukje met de auto gaan rijden richting het noorden van het schiereiland waar we op zitten, en naar de met bruggen verbonden andere eilandjes. Onderweg veel paddestoelen gezien, en ook eindelijk wat levend wild gespot. Drie reeen in het veld, die ook snel weer het bos in renden. Gisteren hebben we nog een aangereden das aan de kant van de weg zien liggen. Beetje zielig.

Morgen vertrekken we weer uit Grisslehamn, en gaan we naar Sundsvall. Ongeveer 400 km rijden.