Dag Stockholm, tot de volgende keer.

28 september 2020 - Norrtälje, Zweden

Maandag 28 september

Bij het opstaan vanochtend was er een klein wereldje. De lucht was dicht van de mist. Maar vanaf de 17e verdieping lijkt alles veel dramatischer qua mist dan dat het in werkelijkheid is.

Na het ontbijt leek er in ieder geval op dat de zon  zijn best zou doen om de mist op te lossen. Het werd helderder.

Na het uitchecken zochten we de auto weer op, en laadden onze koffers achterin. Toen ik achter het stuur de auto wilde starten hoorde ik al een brommend geluid wat ik niet eerder gehoord had in de auto. Ik dacht nog, ja misschien is het me tijdens de heenreis niet echt opgevallen dat er  een bijgeluidje in de auto zat, of misschien moet airco even aangejaagd worden om op temperatuur te komen. Ik schonk er in ieder geval niet veel aandacht aan. We reden de parkeer garage uit, op weg naar Tyresta National Park. Het was slechts een half uurtje rijden. We parkeerden de auto, en nadat ik de motor van de auto had uitgezet hoorde ik nog steeds een brommend geluid achter uit de auto komen. Dan maar even  op onderzoek uit. Het geluid kwam uit mijn koffer, iets lag te trillen. Tsja, toen bleek dat mijn elektrische tandenborstel een eigen leven was gaan leiden. Ja echt heren,  mijn elektrische tandenborstel!! De hele autorit had die liggen trillen in mijn koffer en Joost mag weten hoe dat kan???

Toen dat mysterie was opgelost hebben we een leuke wandeling gemaakt in het bos, we dachten dat we het Uilenpad  gekozen hadden, maar later bleek dat we in de verkeerde richting waren gelopen.  Onderweg waren er wel mooie uitzichten, paddestoelen, door bevers afgeknaagde bomen en leuke watertjes.

Op een gegeven moment kwamen we op een plek, bij een vuurplaats, waarvan we niet wisten of we door konden lopen of dat het beter zou zijn om terug te gaan. Ik deed navraag bij een jonge vrouw die er met haar kindje aan het spelen was, maar tegelijkertijd schoot een andere wandelaar te hulp en riep “ ik heb een kaart”. Nou das nog beter dachten wij. De man was alleraardigst een was bereid in diverse talen ons aan de hand van de kaart wegwijs te maken. Hij was van oorsprong Zweeds, maar sprak meerdere talen. In het Engels gaf hij de mooiste route aan en vroeg hij vervolgens natuurlijk de geijkte vragen: waar kom je vandaan en waar gaan jullie naar toe.

Toen hij onze volgende bestemming hoorde werd hij helemaal laaiend enthousiast en gaf hij meerdere tips over die omgeving. Tenslotte noemde hij een naam  en nummer waarvan ik dacht dat het misschien coördinaten waren. Maar het was  een getal van 10 cijfers. Ik had zo mijn twijfels. Ik was al door iemand gewaarschuwd dat ik misschien een Zweedse Viking zou scharen ( ik kijk wel uit zeg), maar deze Zweed leek wel erg opdringerig zijn telefoonnummer aan mij te willen geven.

Waarschijnlijk was het allemaal goed bedoeld.

We dankten hem voor zijn vriendelijke hulp en deden alsof we zijn advies opvolgden.

Eenmaal terug bij de auto programmeerden de de navigatie naar onze volgende accommodatie, maar dan via een scenic route.

We moesten eerst nog even door het drukke verkeer van Stockholm, maar toen we eenmaal alle tunnels door waren zaten we al snel op de goede weg.

In het park waar we gewandeld hadden was niets van horeca of andere gelegenheid om koffie te drinken, dus we dachten onderweg nog even ergens neer te strijken.  Maar de op Google Maps aangegeven drink en eet gelegenheden bleken niet te bestaan.

Dus we zijn uiteindelijk maar doorgereden naar Grisslehamn.

Onderweg was niet zo veel verkeer, geen kip op de weg. Maar toen we eenmaal hier inGrisslehamn aankwamen liepen er wel kippen op het erf. Bij Folk och Fä werden we alleraardigst verwelkomd door de gastvrouw. We werden gelijk wegwijs  gemaakt  op het erf, naar onze kamer cq huisje gebracht. En natuurlijk zette ze verse koffie voor ons met zelfgebakken cake. Een warm welkom dus.

Nu blijkt dat we hier ook gewoon met de pot mee kunnen eten. We hebben maar gelijk ja gezegd, want ook hier in de buurt is weinig horeca. We hebben wel bij een lokale supermarkt wat boodschappen gedaan maar zelf koken is hier niet mogelijk.

We kregen zojuist zelfs een aperitief aangeboden. Nou, prima vooruitzicht dus voor de komende twee dagen.