Magie in IJsland.

22 september 2022

22 september Een dag vol magie.

Het diner gisteren avond was ook een beetje een showvoorstelling van de eigenaar van het restaurant. Hij en en zijn ouders runnen het restaurant, waarbij de ouders vooral de gerechten bereiden en de zoon de entertaining doet. Hij luidde het diner in met een praatje, eigenlijk een soort sketch, en dat ging over de diverse bereidingen, de regels en Covid restricties van het buffet. Het kwam er eigenlijk op neer dat alles mag, hoesten, niezen, spugen, want de overheid stelt geen regels meer. Zoals eerder vermeld was het een uniek concept waar je eigen maaginhoud de enige limiet is.

Vanmorgen na het ontbijt zijn we vertrokken richting de volgende overnachtingsplekBjarnarfjordur, bij Holmavik. Er hing nog veel bewolking boven het water in de haven van Isafjordur, maar geleidelijk begon dat op te trekken.

Via weg nummer 61 volgenden we over een geasfalteerde weg ( gelukkig) de hele route langs meerdere fjorden. Het was een prachtige route, met vele vergezichten, diverse landschappen en zowaar wat wild in het water.  Vooral zeehonden, en bij toeval zagen bij het indraaien in een fjord twee blows van walvissen. Ik stopte de auto om deze toevallige waarneming even gade te slaan. De walvissen zwemmen aan de overkant van het fjord waar wij stonden, dus met de telelens in de aanslag hoopten we dat ze zich nog eens zouden laten zien. Er was wel wat beweging in het water maar toch te ver weg om vast te leggen. Even later zagen we 2 walvisstaarten ondergaan en dat betekende  dat ze weer dieper zouden gaan.

Verderop in het zelfde fjord zagen we vanaf de kant van de weg diverse zeehonden op een rots liggen. Zoals wij hen in de gaten hadden, hadden zij ook ons in de gaten. Nieuwsgierig keken ze in de richting van de camera en leken een hele show op te voeren. Erg leuk.

Omdat we toch wel wat zin in koffie kregen stopten we bij gebrek aan beter bij een hotel aan het keerpunt van het laatst te nemen fjord. Het zag er, zoals zoveel hier in IJsland, erg desolaat uit, maar behalve de koffie was ook de sanitaire nood hoog, dus

besloten we toch maar even naar binnen te gaan. Een alleraardigste man stond verwees ons naar het lege restaurant, waar de tafeltjes allemaal naast elkaar stonden opgesteld zodat het een lange tafel was. Sfeerloos. Maar om sfeer lijkt het hier in IJsland niet te gaan. Uit de keuken kwam, wij denken de kok, aangelopen.Hij leek  zo uit de gevangenis gekomen. Helemaal in zwarte kerkleiding, en een zwart gevangenispetje op. Hij wees ons de koffie mogelijkheden. Of uit de thermoskan filteroptie, of uit de Jura koffiemachine. Nou dan is de keus niet moeilijk. Met een koekje erbij, niet eens zelfgebakken! , hadden we dan toch een lekker opwarmertje. Maar waarschijnlijk moeten de kosten van die machine er nog uit, want voor twee kopjes (lekkere) koffie moesten we maar liefst € 14,00 neertellen.

We reden verder tot we uiteindelijk in Holmavik aankwamen. Een poging om nog een walvistocht te maken met Laki tours bleek tevergeefs, het kantoor was gesloten. Een andere aanbevolen attractie was het Tovenaars en Hekserij museum. We gingen naar binnen en een goede fee stond verkocht ons de tickets en gaf ons zelfs een handleiding in het Nederlands. Het museum toont een verzameling van voorwerpen die verband houden met de tovenarij en hekserij uit de omgeving van Holmavik. Via de gids wordt er uitleg gegeven waar de voorwerpen voor dienden en hoe de effecten in vroeger tijden waren tijdens het gebruik ervan.

In het Galdur restaurant, grenzend aan het museum zijn wat lekkere soepen te bestellen en andere lekkernijen. Ik wilde natuurlijk de Sorcere ‘s meatsoup proberen, en beleven welke magische kracht deze op mij zou hebben. Het gekke was dat bij het opdienen de soep in de kom zat en in een mum van tijd was de soep verdwenen.

Raar….. Het was een prima soep, de uitwerking ervan laat nog op zich wachten. Of…er gaan geruchten dat en een hele grote kans is dat het Noorderlicht vanavond heel goed te zien is op de plek waar we verblijven. Dat is al magisch genoeg eigenlijk.

We reden verder naar ons hotel Laugarholl, in Bjarnarfjord, waar nog een andere uitstalling van het tovenaarsmuseum is, namelijk The Sorceres house.

Bij het  inchecken kregen we al informatie over een miraculeuze genezing van honderden jaren geleden toen iemand er een bad nam in een van de bronnen hier in de buurt. Uit die bron wordt nu water gepompt naar een naast het hotel gelegen zwembad, een dompeling in dat bad zou een helende werking hebben. Tja, moet ik het dan proberen of niet?

Navraag bij de manager van het hotel omtrent het Noorderlicht gaf een zéér positieve reactie. Met een onbewolkte hemel, een KP index van 4 en zeer weinig lichtvervuiling zou het goed moeten komen. Morgen zijn er foto’s van op mijn blog, zo niet dan is er  waarschijnlijk nog een andere magische kracht actief. Tot morgen.