Onze derde volle dag in Tromsø

21 maart 2023 - Tromsø, Noorwegen

Onze derde volle dag in Tromsø

Het diner gisterenavond bij Full Steam was best prima. Er hangt een gezellige sfeer in het restaurant aan de haven en achterin de zaak is nog een museum waar de geschiedenis van de zeevaart uitgestald is. Wij kwamen voor het diner en hebben het museum gelaten voor wat het was.

Het eten was er prima, maar jammer dat de bediening door slechts één persoon wat voor vertraging zorgde, het was namelijk best druk in het restaurant.

Als ik in het buitenland ben wil ik ook graag iets van de lokale keuken proeven, mits het niet té exotisch is. Op de menukaart stond walvis steak. Máár daar heb ikzelf morele bezwaren tegen. Ik ben van mening dat walvissen niet thuishoren op de menukaarten omdat dit een diersoort is die zich niet in grote aantallen  kan voortplanten. Vissoorten en zoogdieren die voor de consumptie industrie gekweekt worden daar heb ik minder moeite mee. Het werd voor mij dus deze keer een lekker stuk geroosterde zalm, Corina koos de rendierstoof. Was prima te eten.

Vandaag dinsdag 21 maart als in Nederland de lente begint sneeuwt het volop in Tromsø. Er stond een boottocht gepland op het Ramfjord, ten zuiden van Tromsø.

Om half negen checkten we in op het schip en na een korte Veiligheidsbriefing voer het hybride schip richting het fjord. Ik had mijzelf totaal geen verwachtingen gemaakt van de trip, maar het was een alleraardigste ochtend. De bewolking brak, en zette vervolgens de besneeuwde bergen rondom mooi in het zonnetje. Sprookjesachtig mooi was het.

Tot aan het gedeelte waar het fjordbevroren was kon het schip varen. Er werd een stop gemaakt bij een visverwerkingsfabriekje, waar uitleg werd gegeven over de verwerking van kabeljauw tot stokvis, hoe de vis te drogen werd gehangen en aan welke eisen de droging moet voldoen ten opzichte van de wind en de Golfstroom, en hoe de vis moet worden opgehangen. Daarna volgde nog een mini proeverij van stokvis én voor de liefhebbers van levertraan.

De tocht voer verder terug richting Tromsø met nog een korte onderbreking boven de plek waar een scheepswrak ligt. De bemanning liet een drone in het water zakken die verbonden was met de monitoren in de passagiersruimte, om zo het gezonken schip in beeld te brengen. Was een leuke actie.

Na een tocht van totaal 4,5 uur waren we weer terug aan de kade in Tromsø.

We hadden nog een paar “must do” dingetjes op het programma staan waaronder een bezoek aan het Polar museum, een kaneelbol eten, naar de Icebar en hier en daar nog wat shoppen. Zo was de dag weer gevuld.

Graag wilden we deze vier dagen in Noorse stijl afsluiten middels een diner in een goed gerecenseerd restaurant. We hadden niet gereserveerd, en we konden dus enkel een plekje krijgen in de seafoodbar. Dan dat maar.

Ik nam een Noorse shellfish platter, Corina een scallops gerecht. Het was lekker met een Noors prijskaartje.

Morgen vliegen we in twee etappes, via Oslo weer terug naar Amsterdam. We hebben morgen helaas niet zo veel overstaptijd. Als we in de eerste vlucht nog moeten landen, gaat de volgende  vlucht al boarden. Dus dat wordt spannend. Hopen maar dat de sneeuw die vandaag gevallen is, niet voor al te veel vertraging gaat zorgen op de luchthaven. 🤞🏻