De bergetappe naar Ucluelet.

8 oktober 2021 - Ucluelet, Canada

Van Port Alberni naar Joek-loew-lèt (= fonetisch voor Ucluelet)

Vanmorgen zijn we na een kop koffie/ thee om 8 uur weggereden uit Sproat Lake Landing resort. Het ontbijt hadden  we maar overgeslagen, want we zouden in Ucluelet wel een sandwich of zo eten. We wilden graag voorbij de wegwerkzaamheden zijn alvorens de weg zou worden afgesloten om 11 uur. Want daarna zou er tot 15:00 u geen verkeer mogelijk zijn in beide richtingen. Het weer was prima, koud maar droog. Het was een prachtige route, langs meren, tussen dalen, langs steile rotsen en heel veel bochten, stijgingen en dalingen van soms 18%. Een zeer intensieve weg waarbij ook hier weer mijn stuurmanskunsten goed op de proef werden gesteld. Zo’n 20 km voor de afslag naar Ucluelet werd er aan de weg gewerkt. Daar moesten we dus even een 10 tal minuten in de file voordat we mochten doorrijden. Dit was echt het meest vervelende stuk van de route, een heel smalle weg, 1 baan, met aan de ene kant een rotswand waar ieder moment de stukken vanaf konden brokkelen, aan de andere kant de afgrond. Achter ons reed een gigantische vrachtwagen die toch af en toe behoorlijk de vaart erin had en zeker bij de dalende stukken behoorlijk dicht op de achterbumper kwam. Kortom: niet zo’n hele fijne etappe.

Veilig en wel zijn we in Ucluelet aangekomen. Eerst maar even koffie drinken en een sandwich halen. We waren redelijk vroeg en het weer was geweldig. Nog ruim de tijd om een mooie wandeling te maken langs de Wild Pacific Trail, de Lighthouse Loop. Het wandelpad waar we, volgens de man uit het toeristeninfo centrum, migrerende walvissen, van noord naar zuid, zouden kunnen spotten. Omdat het niet helemaal vlak terrein was nam ik voor de eerste keer deze vakantie mijn wandelstokken maar mee. Ter plaatse omgedoopt tot mijn explantaten. Ze geven me net iets meer stabiliteit bij de grotere afstappen en klimpartijen.

Dankzij  het heldere weer en het kalme water, konden we ontzettend ver de oceaan over kijken en heel prachtig de Broken Group Islands zien in Barkley Sound. Walvissen?…helaas, maar  het uitzicht langs de wandelroute van 2,5 km was  werkelijk fantastisch.

Nog steeds was het te vroeg om bij de B&B, A Snug Harbour Inn, in te inchecken. Na nog een uurtje op een strandje te hebben rondgekeken zijn we uiteindelijk rond half 3 naar de accommodatie gegaan. Het was gemakkelijk te vinden. We meldden ons in de Office(?) en ene Nancy kwam ons begroeten. Ja, zoals verwacht waren we nog steeds te vroeg en de ons toegewezen kamer was nog niet klaar. Dan maar alvast iets gaan opzoeken om een drankje te doen en eventueel iets te eten. Een late lunch of een vroeg diner. Een korte wandeling naar de mainstreet van het plaatsje bracht ons bij The Cedar Grill. Een bier ( gelijk een halve liter🥴)  van een  brouwerij uit Tofino voor mij een een glas rode wijn voor Corina. De 2 boterhammen die ik vandaag op had bleken duidelijk niet voldoende bodem meer te geven voor het grote glas bier. Tsjonge dat kwam aan zeg. Een heerlijk bord pasta met diverse vis en schaaldieren, en een salade van bladspinazie moest voldoende zijn om toch nog een tweede bier aan te durven🤪. Kortom, ik had het beter niet kunnen doen, tralala. Ik heb  het 2e glas toch maar niet leeggedronken.

Eenmaal terug in de B&B kregen we de huisregels te horen, werden er afspraken gemaakt voor het ontbijt en kregen we uitleg over het enorme jacuzzi bad dat buiten op het balkon staat. Het ontbijt wordt  morgenochtend  aan de deur van onze kamer gebracht.

Het huis ligt aan een prachtige baai, uitkijkend over de oceaan met een steile trap naar het privé strand. Geweldig. De gastvrouw Nancy vertelde dat er tot 1,5 week geleden nog iedere dag een beer op het strand was geweest, dat er soms orca’s in de baai komen foerageren en otters op de rotsen zitten. Wie weet gaan we allemaal het nog meemaken hier in Joekloelet.

Onze kamer heeft helaas geen uitzicht op de oceaan, maar is wel erg rustig gelegen in een apart gebouw met uitzicht op de tuin. Prominent in kamer aanwezig is het enorme jacuzzi bad . Erg luxe natuurlijk, maar Corina en ik zien het niet zo zitten om hier lekker in onze slaapkamer te gaan bubbelen.

Morgen zijn we ook nog in Joek-loew-let. Het plan is om misschien nog wat verschillende trails te lopen, als het weer het toelaat. Ook een bezoek aan Tofino staat evt nog op het programma.

( voor het gemak heb ik de fonetische naam van de plaats vermeld om dat de uitspraak niet voor iedereen duidelijk is)