Zaterdag 26 september

26 september 2020 - Stockholm, Zweden

Zaterdag 26 september

Dat de Scandinaviërs het slaapgenot hoog hebben staan, wist ik eigenlijk al wel, maar zelfs hier in ons eerste hotel in Stockholm is het bed echt fantastisch.

Nog steeds verbaas ik mij erover dat hier toch quasi nonchalant met de Corona regels wordt omgegaan. Het ontbijt is gewoon in buffet vorm, echter wel met voldoende ruimte tussen de tafels. Maar krom is wel dat iedereen zijn eigen boterhammen moet afsnijden met hetzelfde mes. En eerlijk, niet iedereen desinfecteerde zijn handen alvorens hij of zij aan het buffet aanschoof.

We bezochten vandaag het Vasa museum, een speciaal gebouwd museum waar het beste geconserveerde zeventiende eeuwse schip ter wereld is tentoongesteld. Het schip heeft 333 jaar op de zeebodem gelegen alvorens het geborgen werd en gerestaureerd. Het is echt bijzonder om dit een keer gezien te hebben.

Na het Vasamuseum hebben wat informatie ingewonnen bij een toeristeninfo om te informeren naar een boottocht in de archipel rondom Stockholm. En dan krijg je toch info die je op internet eigenlijk nergens kunt vinden. We hebben dus voor morgen een vaartocht geboekt van 3 uur en het belooft een mooie dag te worden met zon en 18 graden. Om alvast te weten waar we ons morgen moeten melden, zijn we naar de kade gewandeld waar het schip aangemeerd zal liggen, en daarna richting de Gamla Stan. Een behoorlijke wandeling. Inmiddels was de regen ook weer uit de lucht en begon de zon voorzichtig te schijnen. We wilden graag lunchen bij een op tripadvisor aanbevolen restaurant, Brinken, een restaurant in het midden van de Gamla Stan wat origineel Zweedse gerechten serveert. Omdat reserveren online niet gelukt was besloten we er op de bonnefooi naar toe te gaan. Helaas daar aangekomen bleek het gesloten wegens gezondheidsredenen door het C- virus ( dus toch).

Uiteindelijk kozen we dan maar voor een late lunch in een authentiek Italiaans restaurant, Paganini.

Risotto ai fungi porcini met toch maar een biertje van de tap ipv wijn (€€€)

Het was een prima lunch. Bij het afrekenen vroeg ik aan de serveerster hoe het kwam dat er eigenlijk nauwelijks mondkapjes gedragen worden in Stockholm, wat toch eigenlijk best een drukke stad is. Ze vertelde dat waarschijnlijk 90% van de bevolking het al gehad heeft en dat alleen afstand houden en hand handdesinfectie op dit moment de regels zijn. Verder moet iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid nemen. Ze deed er erg luchtig over.

Onze volgende en laatste echte activiteit voor vandaag was een drankje in de Icebar. Blijkbaar een populair iets, want toen we gisteren reserveerden was er enkel nog een mogelijkheid om 20.00 uur tot 20.45 uur. Tot dan moesten we nog wat tijd doden en dat deden we dan toch maar in de Gamla Stan, toch de leukste en oudste wijk in Stockholm, met prachtige  nauwe steegjes, gezellige intieme terrasjes en mooie gekleurde huizen.

De Icebar was ook wel een aparte belevenis. We moesten ons melden bij de receptie van de bar en kregen voor dat we naar binnen gingen een soort eskimo poncho aan tegen de kou. Er heerst in de bar een temperatuur van -5 graden. Ja en dan mag je naar binnen en een cocktail uitzoeken die dan in een uit ijs uitgehakt borrelglas geschonken wordt. Leuk en koud. Langs de muren staan wat sculpturen ook uit ijs gehakt.

Morgen wordt een wat rustiger dag. 3 uur op de boot, hopelijk in het zonnetje. Ik kijk er naar uit.