Geen magie maar “horror”

1 oktober 2022 - Grindavík, IJsland

Zaterdag 1 oktober

Tja waar zal ik beginnen. Een vakantie eindigen in de hoofdstad van het land kan zo zijn voordelen hebben, je laatste centen opmaken, nog even wat inkopen doen, even het stadse leven weer ervaren alvorens terug te vliegen naar de drukte van thuis. Maar nadat we gisterenavond een uitstekende maar veel te uitgebreid menu hadden gebruikt in restaurant Kopar en weer terugkwamen in het appartement, begon er irritatie en ergernis te ontstaan. Eigenlijk was het al eerder die dag begonnen bij aankomst op die locatie, maar we vonden dat we het een kans moesten geven. Maar na 10 minuten keken we elkaar aan, en dachten precies hetzelfde: wat een herrie, het stinkt hier, het is niet schoon. En als je dan alles bij elkaar optelt kan je maar tot één conclusie komen: hooguit 1 nacht, morgen kijken we of we iets anders kunnen vinden. En wegwezen hier. We konden niet begrijpen dat na al het moois dat we hadden gezien, we in deze buurt waren geboekt voor 2 nachten.  Het is de hele nacht onrustig gebleven, was het niet van binnenuit dan wel van buitenaf. Laat in de avond kwam er nog een groep Aziaten in het appartement boven ons. Toen waren de rapen gaar. Met stoelen schuiven, naar elkaar gillen, met deuren slaan. Ergernis alom. De nacht verliep ook zeer onrustig, als je net sliep dan kwam er weer iemand onderlangs het raam doorlopen wat enorm veel herrie maakte. Om 4 uur waren er anderen in het complex die lawaai begonnen te maken en die stonden even later op de parkeerplaats de auto in te laden. Om 7 uur kwam de vuilniswagen de container legen, precies onder ons raam. Ik was er klaar mee. Corina gelukkig ook. Via internet hebben we een andere accomodatie gezocht voor vannacht, want eigenlijk zouden we 2 nachten in Reykjavik blijven. Gelukkig was er nog één kamer vrij in het Northern Light Inn, in Grindavik. Dus die hebben we geboekt. Inpakken en wegwezen hier. Ook een enigszins geërgerde mail is richting reisbureau gegaan, want de eigenaar van het complex was niet bereikbaar.

Bij Perlan, een experience museum over IJsland, hebben we nog een kleine 2 uur rondgelopen. Het is een interessante tentoonstelling over IJsland, waar Gletsjers, vulkanen en noorderlicht en alles wat daarbij hoort, uitgelicht worden. Heel leuk en interessant. Daarna zijn we richting Grindavik gereden met de hoop om al,in te kunnen checken in het hotel. En jawel, onze kamer was al gereed. Een uiterst vriendelijke receptioniste stond ons te woord en gaf de nodige informatie. Het hotel ligt vlak bij de wereldberoemde Blue Lagoon, hét wellness oord van IJsland. Wij passen ervoor want een toegangskaartje is al zo’n €185,00.

De kamer is comfortabel, héél stil en schoon. Als er vannacht Noorderlicht te zien is worden we gewekt. De kansen zijn erg gunstig maar de bewolking zou roet in het eten kunnen gooien. Afwachten maar.