We zijn in Zweden

25 september 2020 - Stockholm, New York, Verenigde Staten

Ja hoor we zijn er.

Wat is een korte vlucht toch eigenlijk heerlijk. Waar we de voorgaande jaren toch minimaal 12 uren onderweg waren om onze bestemmingen te bereiken, zo rap verliep de reis vandaag.

Om 11.00 het vliegtuig in, om 14.00 in het hotel in Stockholm.

We haalden onze huurauto op ( een Seat Terraco met slechts 5000 km op de teller) bij  de luchthaven en reden in ca 60 minuten naar het hotel.

Dan heb je nog een hele middag en avond om iets te ondernemen zonder met je tong op je knieën te lopen.

Het hotel waar we verblijven bevindt zich op ongeveer 7 km van de binnenstad, maar op 5 minuten loopafstand vertrekt de trein zo’n 10 x per uur naar hartje centrum.

Na een kop koffie liepen we naar het treinstation en kochten een ticket bij een kiosk. Of ik al recht had op een seniorkaartje (65+) ???? vroeg de man achter de balie. Nee dus!!! Ik betaal liever het volle pond, dan toe te geven aan mijn misschien wat minder jeugdige uitstraling.

Ik had geen idee dat het metronetwerk van Stockholm zo uitgebreid was. We deden er langer over om via het ondergrondse gangenstelsel in de openlucht te komen, dan dat de hele treinrit naar het centrum duurde. Maar dan stonden we ook wel direct in de oude stad Gamla Stan. Er hangt een gezellige sfeer, oude gekleurde gevels, in rood, geel en bruin, waarachter zich soms authentieke en soms hele moderne winkeltjes verschuilen. Na een goede wandeling in de oude binnenstad streken we neer op een terrasje van een Zweedse pub/restaurant om met een eerste biertje op deze vakantie te proosten. Ja en dan moeten er ook maar gelijk Kødbollar met puree en lingonsylt gegeten worden. Een heel bijzonder restaurantje was het niet maar het eten smaakte prima. Wat wel bijzonder was, was het toilet ervan. Voor een bezoek daaraan kregen we een keukengarde  met daaraan een sleutel van een deur die zich buiten het restaurant bevond;die gaf toegang tot een stenen trap die leidde naar  een soort catacombe waar je dan .....nou ja. Spooky. Het was trouwens ook nog een hele kunst om er uit te komen, want daar kon je die sleutel dan weer niet voor gebruiken. Wat de bedoeling van  de garde aan de sleutel was is ons tot nu toe nog niet duidelijk. Als ik mijn fantasie de vrije loop laat...., kom ik  tot zeer merkwaardige gebruiken.

De Zweedse taal is best moeilijk te herleiden naar een andere Europese taal wat het best  lastig maakt om je op zo’n eerste dag al gelijk comfortabel te voelen. Zeker in het verkeer als er geschreven aanduidingen op de borden staan die ergens toe moeten leiden.

Gelukkig hebben we op de valreep bij de huurauto nog een gps kunnen huren, want het is nog allemaal koeterwaals voor ons.
Wat hier trouwens wel opvalt, is dat niemand in het openbaar vervoer een mondmasker draagt. Ook niet in de drukke binnenstad. Blijkbaar geloven de Zweden écht in groepsimmuniteit. Wij weten op dit moment waar we hier goed aan doen, wel of geen masker.

Voor morgen staat er sowieso een bezoek aan de ICE bar op het programma, alleen was dat pas mogelijk later op de avond. Voor overdag zullen waarschijnlijk een paar musea bezoeken.

1. Robert Wolt:
    27 september 2020