Zondag 27 september. De laatste dag in Stockholm.

27 september 2020 - Stockholm, Zweden

Zondag 27 september

Nog steeds verbazen wij ons over de “laksheid” waarmee de mensen hier met afstandsregels omgaan. Vanmorgen toen wij met de lift naar de ontbijtzaal gingen, we zitten op de 17e verdieping, waren wij de eerste twee in de lift, 2 verdiepingen lager kwam er een oude man bij die voldoende afstand bewaarde. Nog eens een paar verdiepingen lager, op de 11e verdieping, kwam er groep van ongeveer 7 jongeren ook nog bij in de lift, waardoor we nauwelijks 10 cm van elkaar af stonden. Corina en ik zijn toen uit de lift gestapt. Dit vonden we eigenlijk niet kunnen, met zovelen tegelijk in de lift.

We hebben toen één verdieping met de trap genomen en daarna verder met de lift naar de begane grond. Ik kon het niet laten om hierover even mijn verbazing te uiten bij de receptie. Ik vroeg aan de receptioniste of er niet een maximum aantal personen tegelijk in de lift toegestaan waren. Wederom kreeg ik als antwoord dat iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid moest nemen, en zij hun regels in het hotel beperken tot handdesinfectie en afstand (??????) Ik snap het niet meer. Ik ga mij er ook niet meer druk om maken.

We hadden om 12 uur een reservering voor een boottocht door de archipelago van Stockholm. Een betere dag voor deze trip hadden we niet kunnen hebben. Al vroeg begon de zon door de dunne laag bewolking heen te schijnen  en werd het stralend weer. We moesten vanuit het metrostation nog een kleine 3 kwartier lopen naar de kade waarvandaan de boot zou vertrekken, maar hadden nog voldoende tijd om in het zonnetje een kop koffie te drinken. Het voelde echt alsof we in Spanje op het terras zaten.

Een kwartier voor vertrek zijn we aan boord gegaan. We installeerden ons op een smal bankje buiten in het gangboord. Een prima plek.

Ons oorspronkelijk plan voor deze drie weken vakantie zou Vancouver Island zijn geweest. Mede om de combinatie van water, eilandjes met huisjes en mooie uitzichten waardoor er een bepaalde rust over me komt die ik erg apprecieer. Ik moet eerlijk zeggen, dat ik tijdens deze boottrip, rondom Stockholm, toch regelmatig gelijkenis zag met de omgeving van Vancouver Island.

Het schip voer tot aan Vaxholm, zette daar wat passagiers af en zette toen weer koers richting Stockholm. 3 uren duurde de tocht, maar had van mij nog wel iets langer mogen duren. Het was echt heerlijk aan boord.

Weer terug op de kade zochten we een restaurantje op om de ‘late’ lunch te gebruiken. Maar door het mooie weer was het natuurlijk overal bere druk. We vonden nog een plekje in de Glashuset, en bestelden een heerlijke garnalensalade met een glas goede rosé.

Ja, ik moet toegeven dat ik  niet heel erg voorbereid was toen ik aan Stockholm begon, maar het heeft me zeker verrast. De stad komt heel relaxed over, maar ook de Stockholmers lijken me heel normaal, zonder  al te veel poeha.
Morgen zoeken we op een half uurtje rijden van het hotel nog eerst een National Park op, Tyresta, en rijden daarna wat noordelijker richting onze volgende accommodatie in Grisslehamn. Folk och Fä.