Woensdag 30 september, de eerste kilometers noordwaarts.

30 september 2020 - Sundsvall, Zweden

Nadat 30 september

Vanmorgen zijn we zonder echte wekker wakker geworden. De Chilimaaltijd van gisteravond heeft mij de nacht wel bezig gehouden. Ik ben niet gewend echt pikant te eten en dat merkte ik toch wel een beetje. Maar goed, als ik op vakantie ben wil ik liever  niet zeuren.

Ik ben tenslotte zelf verantwoordelijk voor wat ik in mijn mond steek

Het ontbijt was in ieder geval wel weer goed verzorgd vanochtend. Hoewel de gastvrouw om half 8 onze kamer binnen kwam om te zeggen dat als we eerder wilden ontbijten, dat ook zou kunnen want ze hoefde niet haar dochter naar school te brengen. Toch een beetje vreemd vonden wij. We hadden immers om 8.30 uur afgesproken. Maar goed om 8.10 u meldden wij ons in de ontbijtzaal, want wij dachten, zo iemand  komt dat niet zomaar vertellen. Of ben ik dan toch te achterdochtig. Enfin, we namen ons ontbijt, wat supergoed was, en pakten daarna de laatste spullen in in onze koffers om te vertrekken. Nog voordat we daarmee gereed waren, stond  freulein al weer in de hal van ons onderkomen, met de rekening. Ja uiteraard. Zo onbetrouwbaar zagen wij er toch niet uit. Maar in goede harmonie betaalden wij de rekening van ons hele verblijf, en ook van de drankjes waarvan wij dachten dat ze misschien als welkomstgeste bedoeld waren, een glaasje wijn met nootjes, stonden op de rekening vermeld. Tsja, betalen maar. Hoe dan ook, we hebben er een prima verblijf gehad en ik zou het zo aan iedereen die naar Zweden gaat, aanbevelen.

We laadden de koffers in de auto, keken nog even of we de gastvrouw ergens zagen om goeie dag te zeggen, maar ze was in geen velden of wegen te bekennen. Nou dan gaan we maar.

Na nog even te brandstof tank gevuld te hebben in het dorp, zijn we via secundaire wegen richting Gävle vertrokken. Het was een mooie route, veel bomen maar wel met al heel wat verkleurende bladeren. Hoe noordelijker we kwamen hoe geler het gebladerte van de loofbomen. Er zaten niet zoveel kleurschakeringen in het blad als tijdens onze reis in Oost Canada Vorig jaar.

Wat nog wel leuk is om te vermelden  is dat onze navigatie in het Nederlands is, maar dat de straatnamen wel in Zweeds worden uitgesproken. Corina en ik liggen soms dubbel van het lachen, als we de straatnamen horen uitspreken. We moeten dan echt even de geschreven namen op de gps lezen voordat we echt verstaan wat er gezegd wordt.
Onderweg kwamen we nog een glasblazerij tegen, en in de hoop dat we daar nog even konden plassen, namen we even een kijkje in het atelier en de werkplaats ervan. Echter de eigenaar verwees ons voor de sanitaire faciliteiten naar het dichtstbijzijnde benzinestation, een half uur verderop.

Om omstreeks 12.00 uur waren we in Gävle. Blijkbaar ook een universiteitsstadje maar met weinig interessante dingen. We hadden op tripadvisor gelezen over de Old Town van Gävle, die hebben we even opgezocht. Het was een wijk met oude houten huisjes die heel idyllisch gerangschikt waren en authentieke kleuren hadden.verder niet heel bijzonder.

Na nog een kop koffie gedronken te hebben zijn we verder gereden richting Sundsvall. We hadden nog zo’n 200 km voor de boeg. Een klein gedeelte van de route reden we secundair, in de hoop toch uiteindelijk die “levende eland” tegen te komen. Want tot nu toe hebben we ze enkel gezien op verkeersborden en/of etiketten.

Maar helaas. Heel veel borden langs de weg met overstekende elanden, wilde zwijnen en herten. Echter geen enkel levendexemplaar.

Zo’n kop koffie werkt ook vaak diuretisch. Nog voor we de langste etappe van vandaag aanvingen hadden we nog even een toilet bezocht. Maar ja, zeikwijven  als we zijn, we moesten nodig. Via de gps werden er allerlei sanitaire faciliteiten zichtbaar op de display, maar in werkelijkheid was er slechts een grote afvalcontainer op die plekken. Tsja, de nood werd steeds hoger. Maar het ging me toch te ver om langs de kant van de weg met de billen bloot mijn in de open lucht blaas te legen. Dan maar even doorrijden. Uiteindelijk vonden we 80 km voor dat we op onze bestemming zouden arriveren, een openbaar toilet. Pff, het was niet de allerschoonste, maar ja als de nood hoog is. Het luchtte in ieder geval op.

Daarna legden we de laatste etappe af, gedeeltelijk in de mist. Tot aan het Hotel in Sundsvall, Sodra Berget.

Een prachtig, aan een skipiste gelegen hotel met de sleeplift pal ernaast. Gelukkig ligt er nog geen sneeuw.

We checkten in en brachten eerst onze bagage naar de hotelkamer op de tweede verdieping. Daarna vonden we dat we wel een drankje verdiend hadden. We hadden niet geluncht, enkel koffie op.

Op naar de bar van het hotel. Ene Kazim, een Turk in Zweden(?) verwelkomde ons en vond het nodig om ons in het Nederlands toe te spreken. Kazim wist een heel goed biertje, zou voor ons de beste tafel reserveren, het zou allemaal goed komen. Dus we bestelden een biertje. Maar Kazim was heel erg opdringerig, want ging er blijkbaar van uit dat wij alles goedkoop wilden, maar wij hadden nog geen moment over duur of geld gesproken. Raar dus.

We wilden wel in het hotelrestaurant eten en na dat we ons biertje hadden gedronken, zijn we terug naar het restaurant gegaan. Kazim bediende onze tafel, uiteraard. We kozen voor een menu, en een daarbij behorende wijn. Hij wees ons erop dat we het beste een fles konden bestellen, want dat was goedkoper dan 4 glazen. Daar zit wat in. We zochten een (dure) fles uit, maar volgens Kazim konden we beter een goedkopere fles nemen want dan zouden we 350 Zweedse kronen goedkoper uit zijn. We hadden nog steeds geen woord over kosten gesproken. Hij bleef zolang op ons inpraten dat we beter de goedkope wij moesten bestellen totdat we maar toegaven om van het gezeur af te zijn. Het eten smaakte goed, maar was toch niet echt bijzonder te noemen.

We vroegen de rekening en hoe gretig Kazim deze ook kwam brengen, zo teleurgesteld droop hij af toen hij zag dat we slechts de rekening betaalden en geen cent meer. Wij waren niet echt gecharmeerd van zijn gebrekkige Nederlands en zijn opdringerigheid. Een ding hebben we nu al afgesproken voor morgen: we eten niet in hotel restaurant!!