Vrijdag 30,september

30 september 2022 - Reykjavík, IJsland

Vrijdag 30 september

De langste etappes zitten erop. Vandaag vanuit MidHvoll cottage vertrokken. Toen ik vanochtend uit het raam van de cottage keek, was ik verbaasd over wat ik zag. Op nog geen 5 meter afstand vanaf onze “ veranda” lag de hele veestapel van de boerderij, ongeveer 25 koeien, te relaxen in de wei. Even later werden ze naar de stal geloodst om gemelkt te worden.

De huisjes staan in het boerenland, waar meerdere veeboerderijen zijn. Best mooi gelegen als het weer meewerkt.

Onderweg naar Reykjavik zijn we nog een paar keer gestopt bij watervallen. De ene iets groter en drukbezochter dan de ander, maar allemaal even imponerend. Dat we dichter bij de hoofdstad kwamen was wel te merken, veel bussen met toeristen, heel veel bezoekers bij de watervallen, terwijl we dat gedurende de reis bijna niet gezien hebben. Nadat we bij de laatste waterval wegreden, heb ik waarschijnlijk een verkeerde afslag genomen, want op een gegeven moment ging de weg weer over in gravel, en ik kon mij niet voorstellen dat al die bussen over die weg waren gekomen. We besloten toch maar even door te rijden totdat het wel heel,avontuurlijk werd, er moest namelijk een riviertje worden overgestoken waarvan niet direct duidelijk was hoe diep de doorgang was. Want we moesten dóór het water. Even nadenken…dat gaat Jacq niet doen. Niet het risico lopen dat we in een James Bond scène  terecht komen, en bovendien zou de auto het ook niet overleven.

Dan toch maar met veel gemanoeuvreer de auto keren en dezelfde weg terug nemen.

Gelukkig waren we snel weer op de juiste weg. De weg naar Reykjavik over de nr1 is niet zo spannend meer na alle uitdagingen van de afgelopen weken.

Nu zijn we er, in een appartement net buiten het centrum. Wel even een shock als je 2 weken enkel maar rust hebt gehad en uitzicht over water en landschappen. Oh ja, een kerkhof hebben we ook nog gehad als uitzicht.

Nu kijken we op een in aanbouw zijn appartementen complex. Het appartement waar we nu verblijven is netjes.

Na aankomst hebben we ons al een beetje georiënteerd in de stad. Straks gaan we in een restaurant aan de haven eten. Voor morgen wachten we even het weer af. Of we gaan nog een whalewatch doen, of we bezoeken wat musea en interessante gebouwen hier in de stad. We zijn hier voor 2 nachten, en dan nog een laatste nacht in Grindavik alvorens we maandag terugvliegen naar Amsterdam.