Vancouver-Nanaimo

26 september 2021 - Nanaimo, Canada

Na een verfrissende douche en nog een kop koffie/ thee, zijn we vroeg gaan slapen. Het was lokaal tijd Ca. 20.00 uur. Dat ik in één ruk door zou slapen tot dat de wekker zou afgaan, 07.30 uur  zou een illusie zijn en dat bleek ook zo. Om 1 uur was ik klaarwakker maar met wat moeite heb ik met hazenslaapjes toch nog tot 7 uur weten te rekken. Na een kop koffie/thee , zijn we richting de terminal van BC ferries in Tsawassen gereden. Vanuit huis had ik al een overtocht gereserveerd voor 10:00 uur. De rit naar de terminal verliep zo voorspoedig dat we op de valreep toch  met de overtocht van 9:00 uur mee mochten. Het was prachtig zonnig weer, ideaal voor een boottochtje.
De  overtocht duurde ongeveer 1,5 uur. Op internet hadden we nog wat points of interest opgezocht om langs de route naar Nanaimo te bekijken. Een paar watervallen in een nationale park. Waarschijnlijk vanwege het mooie weer, en het weekend ( Canadezen trekken er in het weekend vaak op uit) waren meer mensen op die gedachte gekomen. Wat een drukte overal, nergens was er een parkeerplek. Maar voor sommigen betekent een volle parkeerplaats: toch lekker drammen, doen wat ik van plan was te doen; ook al is er geen plek, toch gaan staan. Dan beginnen bij mij m’n nekharen al overeind te staan, zeker als anderen kunnen zien dat je moeite doet om ergens een plekje te vinden. Dan is er ook nog een categorie die met niemand rekening houdt en dat is het gele natie volk: Chinezen. Ik had mij nog zo voorgenomen om mij deze vakantie niet te ergeren maar ik ontkom er niet aan. Die gele rakkers zitten echt overal, houden met niemand rekening en lappen alle regels aan hun laars. We hebben uiteindelijk nog wel een bezoek gebracht aan de oude spoorrails de Kinsol Trestle. Het is een van de meest spectaculaire houten spoorweg bokbruggen ter wereld, 187 m lang en 44 m hoog. Na een korte wandeling vertrokken we verder richting Nanaimo, met een korte onderbreking bij The Lake House voor een late lunch. Een bijzondergezellige gelegenheid aan het Shawnigan lake. Een cesar salade met extra coquilles. Was prima.
Na anderhalf uur rijden kwamen we bij ons onderkomen voor vandaag: B&B at Gibralter Rock. Op de bookingssite omschreven als een B& B met spectaculair uitzicht over de oceaan, richting het vaste land van Canada. En dat was zeker waar. Het was even klimmen met de auto, maar het is zeker een geweldige locatie. De kamer is eigenlijk een appartement, met 2 slaapkamers en een balkom een een werelds uitzicht. Vanaf het balkon kunnen we kijkend richting de VS, in zuidelijke richting, Mount Rainier zien schitteren met zijn witte kroon.
Het weer was vandaag echt fantastisch, overwegend zonnig, 23 graden. Ook ‘s avonds nog heerlijk om buiten op het balkon te zitten.
Morgen gaan we weer wat noordelijker, naar Browns Bay resort, voorbij Campbell River.