Teomsø dag 1

19 maart 2023 - Tromsø, Noorwegen

Al langere tijd heb ik de wens om voor een paar dagen naar het winterse hoge  noorden te gaan. Een programma van een paar jaar geleden waarin Joanna Lumley in de winter afreisde naar de Lofoten  prikkelde mij na het zien van de prachtige Noorderlicht scènes. En nu is het zover.  Gisteren zijn we middels 2 korte vluchten van 1,5 uur en een tussenlanding van 1,5 uur in Oslo, in Tromsø aangekomen. Uiteraard werd  ik er bij de douane weer uitgepikt om gefouilleerd te worden en waarom? Waarschijnlijk vanwege mijn aanwezige voorgevel, want alleen mijn bovenlijf werd uitgebreid betast op verdachte onderdelen. Ik zou zomaar eens iets anders onder mijn bloesje  kunnen hebben dan….
De indrukken van het noorden van Noorwegen waren al gelijk goed. Reeds vanuit het vliegtuig was kort voor de landing de witte deken van sneeuw op de Lofoten waar te nemen.
Een hotelshuttle bracht ons vanaf de luchthaven in een kwartiertje naar het centrum van Tromsø, tot net voor het hotel.
Inchecken  was snel geregeld in het Radisson Blu hotel.
we dropten onze bagage op de hotelkamer en probeerden voor het avondeten de aan het hotel grenzende pizzeria. Eenmaal daarbinnen zei een vertrekkende, blijkbaar gefrustreerde,  gast “ je moet het zelf weten maar wij hebben meer dan een uur op ons eten moeten wachten”. Omdat we toch nog niet waren gaan zitten, zijn we toch maar omgedraaid om de hotelpub uit te proberen. Bij  het lokale biertje bestelden we dan een simpele hotdog. Na twee pints zijn we  weer terug het hotel ingegaan.

Mijn nachtrust was eigenlijk enkel maar onrust. Als ik mijzelf wat sedatie had kunnen geven zou ik het hebben gedaan. Iedere keer als ik ging liggen kreeg ik  een bijna verstikkende hoestbui. Door de warmte in de hotelkamer, die niet aan te passen was, kreeg ik mijn hoestprikkels niet onder controle. Maar ja, daar moet je soms even doorheen.
Om 5.30 uur begon het al weer te dagen en de meeuwen in stad deden hun uiterste best om het ochtendgloren in te luiden. ( Hanen zijn hier niet, dus moeten de meeuwen het doen) Op de daken van nabijgelegen gebouwen was het een gekrioel van meeuwen, en die krijsten, de een nog harder dan de ander.
Het ontbijt was zeer uitgebreid en zeker goed te noemen.
Omdat we vanavond pas een georganiseerde activiteit hebben gepland, besloten we om maar lekker naar buiten te gaan en Tromsø te gaan bekijken. Het was echt prachtig weer, heldere lucht, weinig wind, maar omdat er behoorlijk veel sneeuw ligt hier,  toch een gevoelstemperatuur van -4 gr Celcius. Wandelstokken gingen wel mee, want niet alle paden zijn sneeuwvrij gemaakt.

Het was een heerlijke wandeling met als toppunt😆, ( dus niet) een bezoek aan het Trollenmuseum. Werkelijk een afknapper om daar relatief hoge entreekosten voor te vragen. Maar a là.

Vanavond worden we met een busje opgehaald om naar een gebied te gaan waar het Noorderlicht goed te zien zal zijn. Dus dikke kleren aan, camera gereed en hopen op de groene magische gloed.

1. Heleen:
    19 maart 2023