Quebec, wat een geweldige stad.

14 oktober 2019 - Quebec, Canada

Mijn eerstebbezoek aan Quebec is ongeveer 2 jaar geleden, toen ik met JW een cruise maakte vanuit Quebec naar Fort Lauderdale. De buschauffeur die ons naar de cruiseterminal bracht liet ons vanuit de bus een stukje van de oude binnenstad zien. Toen dacht ik al, wat een gezelligheid allemaal. Die gedachte is vandaag alleen maar meer bevestigd. Wat een leuke, veelzijdige stad is Quebec. We startten de dag met een ontbijt in een ontbijtrestaurant dat vrijwel naast het hotel is gelegen. Slecht 2 huizen verder lag Cosmos. Op aanraden van een bartender in de bierpub zij we hier vanochtend naar toe gegaan. De entree was al heel uitnodigend. Verlichting, versiering, leuk terras buiten. We gingen naar binnen en hadden allebei zoiets van ..dat had je van buitenaf niet gedacht dat hier zo’n leuk restaurant zou zitten. Leuke aankleding, gezellige sfeer.
we zagen de borden eten naast ons en dachten toch maar iets eenvoudigs te bestellen. Een muesli met yoghurt en vers fruit. Het duurde even eer het werd opgediend, maar toen kwam er toch een schaal met fruit, muesli, albran en yoghurt. Een gezin met 2 kinderen zou er moeite mee hebben om dat op te krijgen. Allemachtig wat een hoeveelheid voor een ontbijt. We kregen het geen van beiden helemaal op.
Vervolgens gingen we op pad, en terwijl de eerste lopers al over  de finish gingen, wrsch 10 km lopers, liepen wij richting centre ville. In een reisgids hadden we gelezen dat er ook nog een lager gelegen centrum was. We kwamen bij een  liftje, Le Funiculaire, die ons naar de lagere stad bracht. Dát was de winkelstraat die je altijd op foto’s ziet van Quebec. We liepen door het kleine straat met alleen maar gezellige winkeltjes met mooie kleding, souvenirs, locale produkten en nog veel meer. En heel sfeervol aangekleed met Halloween tafereeltjes.

In een van de gezellige cafeetjes dronken we een cappucino daarna liepen we langzaam weer terug richting de bovenstad. Jammergenoeg waren ook hier  de Aziatische toeristen weer rijkelijk aanwezig. In een winkel met lokale handwerkskunst liepen we even rond toen we ineens een enorm gerinkel en breukgeluiden hoorden. Een van de Chinese toeristen had een gladplaat met zeer duur aardewerk omver geduwd. Oei, dan ben je niet blij, en ook het personeel van de winkel keek zeer bezorgd toen dit voorval zich voordeed. Ik deed snel mijn rugzak af, want stel je voor..... Ik heb geen idee hoe eea is afgehandeld.

Om half twee meldden we ons bij het toeristen informatie bureau met onze voucher voor de stadswandeling. We moesten wachten op Richard, onze gids. En ja hoor, klokslag 14 uur kwam hij aanlopen. Een wat oudere man met grijs geschoren haar tot boven de oren en daarboven geblondeerde lokken. (????) Hij gidste ons naar de eerste stop, een winkeltje Chez Jules. Daar kregen we te proeven drie lokale kazen, en drie smaken gefermenteerde thee.

vervolgens leidde hij ons naar een restaurant , La Buche, waar echte Quebecoise gerechten worden geserveerd. We proefden er een lokale aperitief wijn, Le Caribou, een zalm gemarineerd in maplesyrup en een soepje van gebrande  kikkererwten. Bijzonder smakelijk allemaal. En heel erg gezellig binnen. Helemaal Canadees.

De volgende stop was bij Le Vieux Quebec, ook wel Tournebroche, aan Rue Saint-Jean. Een hotel/ restaurant waar ze de meeste produkten, de groenten althans, zelf verbouwen boven op een daktuin. Ze hebben een eigen veestapel, eigen bijenvolken en een eigen wijngaard en nog veel meer. Alles wat in het restaurant geserveerd wordt, wordt vers gemaakt en 75 % van de gerechten is glutenvrij. Echt een aanrader voor een volgende keer. We kregen het volgende allemaal te proeven: Rode wijn ,Witte Wijn, Shrimpfritter, wildzwijnpaté, en als toetje Maplefudge. Echt allemaal tongstrelend. Maar dat was het nog niet. Er kwam nog een proeverij. In een winkeltje op slechts 50 meter afstand van het restaurant, gingen we ook weer naar binnen, en daar kregen we ook weer een bijzonder theetje te proeven met allemaal Maple-dingetjes.  Crepe met maplebutter, met mapleconfiture. Heel erg smakelijk allemaal. Het kon niet op.

De laatste stop was in het klooster van de augustijner nonnetjes. Hotel de Dieu, bijzonder modern allemaal, waar we in de voormalig refter een warme thee kregen en een tartelettes gemaakt van aarbeienmousse en frambozengelei.  Mmmmm. Ook mochten tot slot nog even in de zaal kijken waar de Vesper gehouden werd. Erg leuk.

wat ik ben  vergeten te vermelden is dat we ook voorafgaand aan dit alles op eigen iniatief een kijkje hebben genomen in het Frontenac kasteel, het Fairmont hotel. Het gebouw dat eigenlijk de skyline van Quebec heel erg markeert. Op alle foto’s van de stad Quebec is dit gebouw prominent aanwezig. Het doet heel chique aan, en een van de hotelkamers, volgens de gids nr. 515, is toegewijd aan Celine Dion.

Na alle proeverijtjes was het al tegen vijven, toen we weer richting hotel gingen. Wederom strandden we in de bierpub, vlakbij  het hotel. Met dezelfde bestelling als gisteren sluiten we deze zeer geslaagde dag af.

Morgen gaan naar onze laatste stop, Montreal. Na Quebec gezien te hebben, denk ik dat dat misschien een tegenvaller zal zijn, naar wat ik mij ervan kan herinneren van 2 jaar geleden. We proberen eerst nog een Nationaalparc te bezoeken, NP Jacques Cartier, hier 45 km vandaan. De hoop om elanden te spotten hebben we maar opgegeven, de lokale bevolking zegt dat ze zich door het jachtseizoen niet laten zien. Begrijpelijk.