Ottawa, maandag 7 oktober wordt een culinair dagje.

8 oktober 2019

Na een goede nacht in het Capital Hill hotel in Ottawa, hebben we het ontbijt in een aangrenzend ontbijtrestaurant. Simpel met een croissant, boterhammen en wat fruit. Na het ontbijt gaan we op pad. We hadden bedacht om eerst de interprovinciale  brug over te steken en daar het Jack Cartier Park te bezichtigen. We hadden op internet wat leuke foto’s gezien van groen sculpturen, dus dat wilden we ook wel eens van dichtbij bekijken. De interprovinciale brug verbindt de provincies Ottawa en Quebec met elkaar, en daartussen door stroomt de Ottawa rivier. Het was een niet zo lange wandeltocht want om 10 uur waren we al aan de overkant van de brug. Echter de groensculpturen bleken een expositie van 2017 en dus niet meer in het park aanwezig. Verder was er eigenlijk niet zoveel in het park te doen. Met de watertaxi  voeren we terug naar de overkant. Een uit Frankrijk afkomstige oudere man, bracht ons in een klein kwartier weer terug naar de overkant. Vanaf het water konden we goed de Parliamental Hill bekijken en de Rideau Locks, het sluizen systeem om in het Rideau kanaal te komen. Eenmaal,terug op de wal, wandelden we langs de parlementsgebouwen die jammergenoeg in de steigers stonden. Het was een grote bouwput. We zochten ergens een lekkere kop koffie, en bedachten toen om één of twee musea te bezoeken, maar die bleken op maandag gesloten. Uiteindelijk zijn we na een bezoek aan Byward Market, een soort Convent Garden, een lunchcafe op gaan zoeken. Bij Social streken we neer. Niets vermoedend stapten we de zaak binnen en een bleek een schot in de roos voor een fantastische lunch. Eventjes geen fastfood, maar een heuse lekkere salade nicoise  met voor Corina een lekkere wijn en voor mij een Steamwistle bier. We sloten de lunch af met een kaasplankje  voor twee. Fantastisch. Daarna hebben we nog even wat winkelcentra bekeken, en zijn toen langzaam maar zeker terug naar het hotel gegaan. Onderweg bleek er op een plein bij een gedenkmonument  van WO1 nog een wisseling van de wacht te zijn, waar we nog even hebben staan kijken.
Terug in het hotel hebben we nog even relaxed met kopje zelfgemaakte koffie en thee. We besloten om een uur of 7 in de bar waar we hadden ontbeten, Le Bibliotheque ook maar even wat te gaan drinken. Die bleek gesloten. Dan maar op verkenning in de stad. We stuitten op een pareltje vlak bij het hotel genaamd Rivièra,  waar we niets vermoedend naar binnen stapten. Het bleek een geweldige locatie met een chique uitstraling maar met een ongedwongen sfeer. Aan de bar waren nog twee plekjes vrij, en wij streken er neer. Onverwacht hebben we een culinaire avond gehad met fantastisch eten en een zeer gezellige ambiance.

morgen gaan we richting Mont Tremblant, een plaatsje in een wintersportgebied. Ook in een Provincial Park, dus gaan we weer op wilde dieren nacht.