De laatste dag.

2 oktober 2022 - Grindavík, IJsland

Zondag 2 oktober

Geuren en kleuren

Northern Lights Inn is prima bevallen.  Het hotel heeft alle comfort die je af en toe toch nodig lijkt te hebben. Goede kamers, mooie loungeruimtes en een open haard. Echter niet met houtblokken maar met een in papier verpakt haardblok. Geeft weinig warmte maar wel sfeer.

Vanochtend was er een uitgebreid ontbijtbuffet.

Helaas toch geen natuurlijke groene waas aan de hemel, wel een groene lichtkast boven de ingang van het hotel waar Northern Light op staat.

De dag begon met een zonnetje en er waren nog wat bezienswaardigheden in de nabije omgeving van het hotel dus snel maar weer op weg gegaan. Als eerste Kaap Hopsnes, een klein lava schiereilandje met scheepswrakken ( ook lekker nog even op grove gravel kunnen rijden🤪) en een vuurtorentje.

Via weg # 42, kwamen we bij een geothermisch gebied, Krysuvik. Niet zo druk bezocht maar zeker net zo mooi maar iets kleiner als bij Geysir. Hier mooie kleuren in de aarde door zwavelafzettingen en natuurlijk de zwaveldampen. Via een plankier kun je langs de modderpoeltjes lopen en een goed overzicht verkrijgen over het gebied.

We vervolgden route 42, wat eigenlijk een prachtige weg bleek door het geopark. Diverse parkeerplaatsen om van daaruit een wandeling te maken naar de Fagradalsfjall. Maar het enige wat nog zichtbaar is was de verse zwarte lava. Er is nu geen activiteit meer.

Nog een paar kilometer verder op, richting Hafnarfjordur, zag Corina ineens een veld met houten  rekken staan. Toen we er dichterbij kwamen bleek dat de tientallen houten rekken vol hingen met aan elkaar geregen vissenkoppen die hingen te drogen. Nu was het even niet de rotte eierenlucht die overheerste, maar een rotte vissen lucht. Ontelbaar veel koppen hingen er. (Deze koppen worden gedroogd en uiteindelijk vermalen tot vispoeder en geëxporteerd naar Afrika en Azië.)

Nog iets verderop aan dezelfde weg, was een  Aurora base camp observatorium. Drie op iglo gelijkende “plastic”  tenten. Het terrein was gesloten, maar van hieruit worden er real-time indoor Noorderlicht simulaties gegeven en guided tours door de donkere velden tijdens Noorderlicht sightings. ( http://www.aurorabasecamp.is

We reden door tot in Harnarfjordur, om daar een lunchbreak te houden. Maar, zoals te verwachten op zondag, was bijna alles gesloten. Bij een uitnodigend hotel (Viking hotel) probeerden we een kleine hap,te kunnen krijgen, maar ook dat bleek gesloten voor lunch. We werden verwezen naar een lokale bakker. Dus dan maar een kop koffie en een kaneelbroodje. Ook prima. Inmiddels was het bijna tijd om weer terug te gaan naar Grindavik, waar we in een Harbour View Cottage nog één nacht zullen verblijven. En inderdaad, het huisje kijkt recht uit op het haventje en naast het huisje lopen de IJslandse  bontgekleurde schaapjes, ik weet niet hoeveel. Maar als  ik vannacht niet kan slapen kan ik die altijd nog gaan tellen.

Morgenochtend vroeg, om 5 uur naar de luchthaven Kevlavik, auto inleveren en om 07.40 uur vliegen. En dan zit het er weer op, helaas.