De eerste dagen in Toronto.

2 oktober 2019 - Niagara Falls, Canada

Zondag 29 september

De dag van vertrek naar Oost Canada.

De vlucht was gepland om 9.45 uur, dus dat betekende om 6.45 op Schiphol zijn.

De wekker had ik gezet om 4.30 uur, maar onze rode incontinente kater klopte om 3.30 aan de slaapkamerdeur, hij had zijn behoefte laten vallen direct op de overloop. Dus midden in de nacht was ik al in de weer om de gang weer schoon te krijgen. Van slapen kwam het eigenlijk niet meer, dus uiteindelijk begon mijn dag heel erg vroeg.

Corina en Arjan zouden mij komen ophalen om 5.45 uur. En zo afgesproken, zo ging het ook.

De weg naar Schiphol was rustig, dus de autorit verliep voorspoedig. Eenmaal op de luchthaven aangekomen verliep ook het ook daar heel voorspoedig. We waren om 6.50 uur al door de douane.

Na nog nog wat koffie en bijkletsen,  startte het boarden om 9.00 uur.

Een voorkeurs zitplaats had ik eerder al besteld. Het verliep allemaal bijzonder gesmeerd. Ook de vlucht was zonder turbulentie en zonder vertraging.

Om 11.30 plaatselijke tijd landden we in Toronto.

Voor de transfer naar het hotel in Downtown Toronto haalden we een voucher voor een “shared transportation” Een vriendelijke buschauffeur haalde ons op bij het kantoortje waar we zaten te wachten, en het plan was om met nog drie andere reizigers ons naar ons hotel te brengen. Echter was hun vlucht vertraagd, dus hadden wij het rijk alleen in een bus met 15 zitplaatsen.

De rit duurde zo’n 40 minuten, inclusief sightseeing langs de hoogtepunten van Toronto. We waren om 2 uur plaatselijke tijd in het hotel, kregen direct de sleutel van de kamer.

Even settelen in de hotelkamer en dan maar weer op pad om Toronto te verkennen.

We zijn richting Lake Ontario gelopen, want daar zouden leuke barretjes en eettentjes zitten. Na een lokaal biertje, en wat Nacho’s zijn we teruggewandeld naar het hotel. Pff. Wat een lange dag. Om 19.00 uur  al gaan slapen. Het was toen in Nederland al 1 uur ‘Snachts. We waren dus al bijna 22 uur in de weer.

De nacht was lawaaierig. Omdat het vrij warm was in de kamer hadden we het slaapkamerraam open gelaten. Maar ja, we zitten midden in het uitgaansdistrict van Toronto, dus tot midden in de nacht is er bedrijvigheid.

Af een toe ging er ineens een sirene af, veel gegil op straat, auto,s die met gierende banden wegreden. Kortom, het was erg onrustig.

Het ontbijt hebben we in een restaurantje, direct in het hotel, gebruikt. Niet uitgebreid, maar twee boterhammen met koffie.

Daarna zijn we weer direct op pad gegaan. We hadden bij de reis ook toegangskaartjes voor Ripley’s  Aquarium gekregen, dus dat was ons eerste doel van vandaag. Na ca. anderhalf uur wandelen kwamen we er aan.

De voucher van het reisbureau werd gelukkig geaccepteerd en we werden toegelaten tot het vissenleven uit de Canadese wateren.

Het was erg leuk gedaan, maar na een uurtje hadden we alles al gezien.

Het aquarium ligt direct tegenover het railway museum, en de toegang was gratis, dus daar hebben we even wat oude glorie van de Canadese spoorwegen aanschouwd. Mooie locomotieven, oude wagons, heel leuk om doorheen te lopen. Midden tussen al die treintjes zat nog een klein pareltje verscholen, de Steamwhistle Brewery. Een bierbrouwerij opgezet in Duitse Biergarten stijl. Heel gezellig. We besloten er de lunch te gebruiken, natuurlijk met een lokaal gebrouwen biertje. Fish and chips schafte de pot. Het was voldoende voor de rest van de dag.

Na de lunch zetten we onze wandeling voort naar de Saint Lawrence Market, een food,raket in een ander gedeelte van Toronto. Eenmaal daar aangekomen bleek alles gesloten. Dus alle moeite voor niets geweest.

Van een collega hadden we een adres gekregen waar je goed outdoorkleding en benodigdheden kunt kopen, echter was dit wederom zo’n 5 km lopen. Vooruit maar.

Ook dan loop vol verwachting naar zo’n een winkel en als je er eenmaal bent denk je:

Tsja, dat verkopen ze in Nederland ook. In ieder geval goed voor de lichaamsbeweging.

Op de weg terug liepen we langs  een sokkenwinkel, war ze een soort happysocks verkochten met afbeeldingen van alles wat je maar kunt verzinnen. Corina kocht er een paar die op haar beroep van toepassing zijn.

Daarna zijn we toch maar weer even terug naar het hotel gegaan. Ik voelde de kilometers in mijn benen en moest echt even met de beentjes omhoog.

Na een kopje koffie en een theetje voor Corina zijn we toch nog maar even naar buiten gegaan. Ergens een drankje doen. We eindigden de dag met een pils in een bar tegenover het hotel, The Imperial Pub.