Dinsdag 6 oktober

6 oktober 2020 - Jukkasjärvi, Zweden

Dinsdag 6 oktober

Het eten gisteravond in het Scandinavische , zeer goed aangeschreven  CG restaurant, was goed. We waren echter wel verbolgen over het feit dat we een tafel hadden gereserveerd vanaf 18.00-20.30 uur. De bediening was goed,  maar ook supersnel. De gerechten die we bestelden werden binnen 10 minuten opgediend. We bestelden een hoofdgerecht en een dessert, en drie kwartier later was alles gegeten. We vonden dat een beetje raar voor zo’n luxe tent. Een dure grap voor zo’n snelle hap dus. Ik kon het dan ook niet nalaten om een wat minder positieve recentie op tripadvisor achter te laten.

Vanmorgen zijn we rond half 10 vertrokken richting Jukkasjärvi,  naar onze eerste accomodatie in Zweeds Lapland. We hadden verwacht dat daar waar we de poolcirkel zouden passeren wel een koffietentje zou zijn om een tussenstop te maken zo mooi halverwege de route.

Er was inderdaad iets wat er op leek, ook een groot bord met aankondiging Polarcirkel, maar het was vooral een hoop vergane glorie. Tent was gesloten en verlaten. Dan maar doorrijden naar een volgende gelegenheid. Eindelijk na, 250 km, was er een openbaar toilet langs de snelweg. Maar ook alleen dat. Even de benen strekken dan maar. We moesten nog een kleine 100 km rijden. Ongeveer 70 km voor onze bestemming, kwamen we een bakkerij tegen, in de middel of nowhere met een “koffiezitje” Daar hebben dus maar gretig gebruik van gemaakt, op de valreep, want ook deze tent zou bijna gaan sluiten.

Echt, als je in Zweden langere afstanden moet rijden is er nauwelijks tot geen gelegenheid om te plassen, koffie te drinken of wat dan ook. Het is echt een desolaat gebied. Maar ja dat hadden we kunnen weten.

Omstreeks 3 uur kwamen we aan bij het Icehotel in Jukkasjärvi. Bij het inchecken kregen een hoop informatie over het warme hotel en het koude gedeelte. Wij hebben voor de komende twee nachten een warme kamer geboekt. In het koude hotel zijn diverse themakamers waar je kunt overnachten bij een temperatuur van -5 gr Celcius.

Als gast van het hotel kregen wij ook een ticket om een kijkje in het koude hotel te nemen, en toegang tot de Icebar. Nadat we de koffers in onze cabin hadden gebracht zijn we direct naar de koude kamers gegaan. Er werd nog druk gewerkt door diverse ijskunstenaars om de laatste kamers van hun eigen thema te voorzien. Er zijn daar kunstenaars uit heel de wereld  bezig om unieke sculpturen uit het ijs te vormen. Dit ijshotel is het hele jaar door open met warme en koude kamers, maar in de winter als de Torne rivier naast het hotel bevroren is, wordt er ook een buitenhotel gebouwd van uit de rivier gehakte ijsblokken. In het voorjaar verdwijnt het ijs dan weer op een natuurlijke manier in de rivier.

Een drankje in de ijsbar, ook in het IJshotel,  hebben we onszelf voor morgen beloofd. We waren namelijk  vandaag niet echt gekleed op een temperatuur van -5 gr. Het plaatsje Jukkasjärvi moeten we nog verkennen. We zijn hier twee dagen, dus alle tijd. En zo groot is het niet. Wat we wel weten is dat alleen hier in het hotel het enige restaurant zit binnen een straal van 15 km. Dus eten we vanavond maar daar.