Dinsdag 13 oktober

13 oktober 2020 - Vreta, Zweden

Dinsdag 13 oktober
 Voor  vandaag is niet zo’n lang verhaal, was weer een langere etappe.

De B&B waar we afgelopen nacht geslapen hebben is niet helemaal onze stijl van overnachten. Maar dat was ook wel te lezen in mijn vorige verhaal. Het grote bed waarin ik sliep was zo doorgezakt, dat ik bijna met matras en al op de grond lag. Het was dan ook niet zo’n hoog bed.

We waren al vroeg uit bed. We hadden vandaag nog een lange rit te gaan, 445 km, dus wilden we op tijd vertrekken. Om 7 uur zaten we al aan het ontbijt, de koffie had ik zelf gezet. En wat wil, zitten we daar met z’n tweeën aan tafel te ontbijten, ik had mezelf net koffie ingeschonken, komt er uit een andere kamer een vrouw in pyjama, op blote voeten, twee koppen koffie inschenken alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Dat vond ik toch een beetje vreemd. Verder was het ontbijt wel redelijk. Er was in ieder geval voldoende van alles.

Om kwart voor acht zaten we al  weer in de auto. Om de saaiheid van de snelweg een beetje te doorbreken namen we even een secundaire weg, langs een prachtig glooiend landschap. We dachten zo een konvooi van exceptioneel transport te kunnen omzeilen, maar eenmaal weer terug op de snelweg zaten we er weer voor langere tijd achter gekleefd. De snelwegen in Zweden hebben afwisselend  een-en tweebaanswegen. Tijdens het rijden op een stukje tweebaans, meestal maar een kilometer lang, kun je dan het tragere verkeer inhalen. Toen we eenmaal van de snelweg waren richting ons volgende hotel, kwamen we in weer een heel ander landschap. Bomen nog vol in het blad met veel verschillende kleuren, glooiende groene velden met daarin afstekend de rode boerderijen.  Elanden zijn hier waarschijnlijk niet, maar wel volop paardenfokkerijen, en overstekend wild bestaat voornamelijk uit wilde zwijnen.

Nu zijn we in Marholmen, een hotel op een schiereilandje met veel natuur erom heen. Het is een plek voor rustzoekers en wellness liefhebbers ( wellness daar ben ik niet zo van) met luxe kamers. De bedden op onze kamer zijn zo hoog dat je of een trap moet gebruiken om er in te komen of een aanloopje moet nemen met een sprongetje. We moeten nog even uitvinden wat ons het beste past 😜

Na aankomst hebben we eerst even in de lounge koffie gedronken. Daarna nog een wandeling van anderhalf uur  rondom het hotel gemaakt. Voor een zomerverblijf is hier genoeg vertier rondom en in het water te vinden. Het is een kompleet andere wereld dan het “krot” waar we gisteren waren.

Omdat het plaatsje Norrtälje toch nog een half uurtje rijden is, besloten we om vanavond maar in het hotel te eten. En dat was een prima maaltijd. Wel weer een vast menu, met als voorgerecht gerookte reerugfilet met gefrituurde aardpeer, hoofdgerecht was gegrilde zalmforel met clamsaus en gegrilde venkel, en dessert een chocomousse met frambozencompote. Daarbij een heerlijk witte wijn . We mochten eerst een bijpassende rode wijn proeven,  maar die vonden wij beiden te zuur voor bij de maaltijd.

We vroegen aan de serveerster of zij de destilleerderij kent, hier in de omgeving. Zij kent hem wel, en wist te vertellen dat deze gerund wordt door een vrouw, die haar inspiratie ook uit de natuur haalt, en daarmee experimenteert in spiritualiën die zij maakt. We zouden deze graag bezoeken maar ze de serveerster wist te vertellen dat ze enkel groepen vanaf 10 mensen ontvangt. Dus ja, we rijden er morgen even langs, en anders halen we een flesje bij de inmiddels bekende systembolaget, die we ( op aandringen van mij) in bijna iedere plaats bezocht hebben opzoek naar nog steeds dat ene drankje BVR HJT.  We horen net dat de horeca in Nederland voorlopig voor twee weken dicht gaat. Des te meer reden om het er morgen hier nog maar eens van te nemen. Gelukkig merken we hier nog steeds geen paniek in de restaurants, en iedereen doet relaxed,  en neemt zoveel mogelijk zelf zijn verantwoordelijkheid. Natuurlijk zien we ook wel dingen die niet kloppen aangaande de hygiëne,  maar we proberen zelf toch zoveel mogelijk ons gezonde verstand te gebruiken. We kijken er dan ook niet echt naar uit, om vanaf vrijdag, als we weer in Nederland aankomen, met een mondmasker rond te moeten lopen.