Diamonds are a girls best friends, maar ze smelten.

28 september 2022 - Höfn, IJsland

Woensdag 28 september

Dat het nog mooier zou worden na alles wat we al gezien hebben had ik niet gedacht. Vandaag zijn we na een klein stukje binnenland, via de Oosfjorden afgezakt naar de zuid-oostkust. Een prachtige route langs ruige kliffen, mooie fjorden. Het mooie weer liet de natuur op zijn mooist zien. Onderweg wel regelmatig een illegale stop langs de weg, want op de plekken waar je wel mag stoppen is vaak niet zoveel te zien. Waar ze hier in IJsland ook eens zouden in moeten investeren, is openbare toiletgebouwen langs de weg. Als is het maar eens in de 100 km. Want achter een bosje plassen

in de natuur is er voor 99% niet bij, er zijn hier bijna geen bosjes!

Vanwege hoge nood reden we een plaatsje in, waarvan we op de navigatie zagen dat er een mesje en een vorkje zou zijn, dus waarschijnlijk ook een toilet. We stopten bij een huisje dat er uit zag als een koffieschenkende  ruimte, met een serieuze toegangspoort en er stond bij: stenen van Petra? Omdat de nood hoog was gingen we door het hek en een oude man was bezig in de tuin. We vroegen vriendelijk of we van het toilet gebruik mochten maken. Hij gaf ons van achter  zijn loket 2 tickets en zei: dat is dan 3000 kronen (€21,00) Best veel geld om even een plasje te mogen doen. Nou, dan houden we het maar even op, want geverfde stenen zijn ons nog geen stuiver waard.

We reden nog zo’n 20 km verder en reden een plaatsje in waar een hotel was en konden daar uiteindelijk gratis lozen.

Behalve een prachtige route ( 257 km)  hebben we vandaag niet zoveel ondernomen, alleen heel veel foto’s gemaakt.

Op een gegeven moment reden we door een tunnel en aan het eind van de tunnel was er licht. Het licht van de gletsjer. De Jokulsarlon. Prachtig zoals het ijs via diverse kloven over de bergen hing. We reden onze guesthouse eerst nog maar even voorbij om bij Diamond Beach te gaan kijken. Wat we toen zagen was overweldigend, in het gletsjerbeek lagen afgebrokkelde stukken ijs, van diverse afmetingen en kleurschakeringen. Er tussen door zwommen een paar zeehondjes. Echt prachtig, en steeds weer anders.(zie foto’s). Via een pad kon je onder de weg door naar het zwarte strand lopen, waar ook nog diverse ijsklontjes lagen. Onbeschrijflijk mooi.

Nu zitten we in Guesthouse Gerdi, 12 km vanaf het gletsjer meer, waar we morgen met een Zodiac tussen de ijsschotsen zullen varen. We hopen natuurlijk op een prachtige ervaring.

1. Wil:
    28 september 2022
    Zooooo mooi 🥰
  2. Monique:
    28 september 2022
    Prachtig!! 😍
    En bij nader inzien is een cariere als toiletmevrouw wellicht het overwegen waard ;-)