Aurora camp en Husky safari

20 maart 2023 - Tromsø, Noorwegen

Aurora camp en husky Safari

Gisteravond zijn we om Ca 18.15 uur opgehaald met een grote touringcar om op het vaste land, ( Tromsø ligt op een eiland) naar een plak te gaan om met een beetje geluk daar het Poollicht te gaan zien. Het was een uur rijden, en onze Engelstalige Duitse gids Victor, was welbespraakt om het hele uur in de bus vol te kletsen. Hij was van origine fotojournalist en zou ons ( en de 10 andere participanten) ook tips kunnen geven bij het fotograferen van de groene hemel.

Uit zijn verhalen blijkt dat Tromsø als stad supersnel aan het groeien is. Het blijkt een enorm populair gebied om hier naar toe te emigreren. Er worden  dan ook op grote schaal nieuwe huizen en appartementencomplexen gebouwd waar grof geld voor  wordt gevraagd. Jammer, want dat betekent dat veel van het mooie waarom men hier naar toekomt zal verminderen of zelfs helemaal verdwijnen. Als ander voorbeeld noemde hij ook de toename van het aantal cruiseschepen dat jaarlijks hier naar toekomt. In 2 jaar tijd is dat gegroeid van 50 naar 500 schepen per jaar. Zonde. Ook zijn er plannen om het vliegverkeer fors uit te breiden. Tja.😏

Eenmaal bij het “camp” aangekomen werden we verwelkomd met een heus kampvuur en op de achtergrond geblaf van de husky’s die ook onderdeel zijn van het familiebedrijfje, dat haar grond beschikbaar stelt om de Aurora te zien in open veld.

Na koffie, thee en of chocolademelk begon het wachten tot  er door het dichte wolkendek sterren waren waar te nemen. Ons geduld werd behoorlijk op de proef gesteld maar om een uur of negen kwamen de eerste geluiden dat de bewolking aan het breken was en dat er wat te zien was. Tijdens het wachten had ik mijn camera al helemaal zo ingesteld dat ik mbv de afstandsbediening zo kon gaan schieten.

Helaas was de verschijning van korte duur en ook maar

heel flauwtjes zichtbaar. Slechts een groene gloed door het wolkendek was het bewijs dat de Aurora er was.

Na de fotoshoot was er een warme maaltijd van rendiervlees, gegratineerde aardappeltjes en 2 plakjes winterwortel. Dit alles werd leuk geanimeerd door de kleine husky hondjes,  van verschillende leeftijden,  die in het bedrijfje geboren waren. De jongste was 1 week, dan 3 van 3 weken en nog 3 van 6 weken. Dus de resterende tijd werd gedoofd met aaien, troetelen en nog maar een foto van de hondjes.

Helaas is er geen noorderlicht meer waargenomen en zijn we omstreeks half twaalf weer richting hotel gereden. Het sneeuwde de hele weg.

20 maart Huskysafari

Om 8.30 verzamelen in de hal van het hotel voor de huskysafari. Persoonlijk begon ik zelf wel een beetje met gemengde gevoelens aan deze excursie. Bij geïrriteerde keel, de hoestbuien en af en toe de benauwdheid daarbij, maakten dat ik mij niet super fit voelde om achter een slee aan te rennen of heuvel op te duwen. Maar goed, het zou allemaal  kunnen meevallen.

We stapten vol “ goede” moed de bus in, wederom zo’n joekel voor maar 15 personen) op weg naar een anderhalfuur verderop liggend gebied waar de husky Farm zich bevindt. Eerst van het eiland af en dan weer afzakken richting het zuiden.

De lucht werd van lichtbewolkt naar kraakhelder, waardoor het prachtige fjordengebied van noord Noorwegen een buitenaards winterlandschap werd. Zo’n prachtige winterse route heb ik zelden gezien. Helaas mocht de bus niet stoppen voor een foto. Want de Noorse overheid is niet kinderachtig met boetes. Zo moest ook iedereen in de bus een gordel om, daar staat een boete op van €240 en er wordt strikt gecontroleerd.

Bij aankomst op de huskyfarm werden we direct al geïnstrueerd voor gebruik van toilet, het omkleden voor beschermende en warme overalls en laarzen en het verloop van de de sledetocht.

Met een van de begeleiders van de husky tocht besprak ik mijn twijfels omtrent mijn inzetbaarheid op de slede en hij stelde voor om dan enkel maar passagier te zijn. Corina pakte het gelukkig ook goed op, zij genoot bij voorbaat als van deze excursie en zag een geen probleem in om 90 minuten lang de slede en honden te sturen.

We gingen van start, best een beetje spannend vond ik, want ja als je altijd zelf de controle hebt en die ineens uit handen moet geven is wel even wennen.

Het ging uiteindelijk hartstikke goed, en de tocht voerde langs een prachtig winters landschap met bossen, bergen beekjes heuveltjes en dalen. Het was prachtig. De hondjes zijn  gewend om dit twee keer per dag te doen, alles  bij elkaar zo’n 30 km per dag. Halverwege werd een korte stop ingelast om even te wisselen van passagier en bestuurder, maar ikzelf mocht nog even de “ luie” passagier zijn die foto’s en filmpjes maakte. Na afloop was er een heerlijke vissoep in een stigma met open vuur ( waar ik het   Spaans benauwd van kreeg) en strikje brood, koffie of thee.

Was een leuke excursie. Omdat de volgende groep al weer kaar stond moesten we snel de soep eten, en hup weer de bus in.

In anderhalf uur tijd werden we weer terug naar het hotel gebracht.

Vanavond gaan we in een restaurant eten dat heet “Full Steam”. Aan de haven. Veel vis, zelfs walvis, op het menu.

1. Heleen:
    20 maart 2023
    Jammer van het Noorderlicht, maar de husky tocht is prachtig. Leuke foto van jullie samen met de honden
  2. Robert Wolt:
    21 maart 2023
    heerlijk weer zo'n reisverhaal van jou😀